« Lifestlye AUTO
objavljeno prije 16 godina i 2 mjeseca

Tihi, ali živahni mališan iz Norveške

Gradski elektromobil težak 1397 kg pokreće se strujom iz baterija i ima dovoljno veliku autonomiju od oko 200 km, ali je i dalje preskup budući da košta 20.000 eura

Maksimalna brzina je oko 115 km/h, a punjenje baterija se vrši preko utičnice izmjenične struje napona 230 V
Maksimalna brzina je oko 115 km/h, a punjenje baterija se vrši preko utičnice izmjenične struje napona 230 V
Više o

TH!NK City

,

električni automobil

TH!NK je elektromobil koji za pogon koristi elektromotor i struju iz baterije. Razvija se punih 17 godina i ovo mu je već peta generacija. Ford je zajedno s Norvežanima razvijao ovaj projekt. Međutim, Amerikanci su naposljetku odustali i svoj udio prodali tvrtki iz Norveške koja je sada jedini vlasnik i proizvođač.

TH!NK City spada u tzv. zero emission vozila koja imaju izuzetno učinkovito korištenje energije, jer je u usporedbi s klasičnim motorom s unutrašnjim izgaranjem čak triput efikasnije.

Tri vrste baterija

Za punjenje baterija ga je dovoljno priključiti na utičnicu s izmjeničnim naponom 230 V. Proizvođač nudi čak tri vrste baterija u istom prostoru ispod sjedala. To su dvije vrste litijskih i jedne kalcij/natrij baterije. Zebra baterije su kalcij/natrij koje spadaju u ‘vruće’ jer se radom zagriju na 270 do 350 stupnjeva Celzijusa.

One daju stalne performanse neovisno od vremena i uvjeta, te omogućavaju doseg od 170 km. U ponudi su dvije vrste litijskih baterija. Jedna je izrađena na osnovi litij željeznog fosfatnog sustava tvrtke A123 Systems (doseg 130 km), a druga na temelju litij-manganskog sustava tvrtke EnerDel s kojom je doseg znatno veći te iznosi 180 km.
Čuje se zujanje...

TH!NK City vozi se bez zvukova motora, toliko karakterističnih za obične automobile sa standardnim motorima. Dakle, vožnja se odvija u tišini, samo uz buku kotrljanja guma i zujanje elektromotora.

Automatski mjenjač s jednim stupnjem prijenosa je nečujan, a vozača u svakom slučaju impresionira ogroman okretni moment i brzo ubrzanje. Doseg s jednim punjenjem baterije je oko 200 km u gradskoj vožnji, uz uvjet da se vozi brzinom do 100 km/h. Dakle, to je sasvim dovoljno za 2-3 dana kretanja po gradovima, naravno, ako se radi o vožnji u privatne svrhe.

Poznato okruženje 

 

Unutrašnjost TH!NK-a je skladno i funkcionalno dizajnirana i ne razlikuje se od bilo kojeg drugog ‘normalnog’ automobila. Mnogi će prepoznati oblik upravljača i ručica koji dolaze iz Forda. Lagana vrata od ABS plastike izvana i aluminija iznutra zatvaraju se ugodnim zvukom i precizno.
Vozača unutra čeka poznato okruženje, no samo pogled na instrumente i niz signalnih žaruljica na centralnom grebenu odaje da se radi ipak o drugačijem automobilu. Između prednjih sjedala je ručica automatskog mjenjača s klasičnim položajima: neutral, parking, rikverc i samo D (drive - vožnja).

Neprimjetno šaltanje

Naime, mjenjač ima samo jedan prijenosni omjer, a klasičnu ulogu mjenjača preuzima elektronika koja ‘šalta’ sasvim neprimjetno. U klasičnoj bravi okrenete ključ i uključite kontakt, zvuka elektropokretača nema, ali se elektronika i svjetla na instrumentnoj ploči probude pa je vozilo odmah spremno za vožnju.

Pritišćemo kočnicu, ubacujemo ručicu automatskog mjenjača u položaj za vožnju naprijed, puštamo kočnicu i dodajemo gas. Krenuli smo ispaljeni kao iz praćke jer smo dodali malo više gasa. Naime, karakteristika elektromotora takva je da odmah razvija najveći iznos okretnog momenta i tu je on nenadmašan u odnosu na motore s unutrašnjim izgaranjem. Nagli start i već idemo brzinom 40 km/h, a sve je popraćeno i znatnim podizanjem prednjeg kraja vozila.

TEHNIČKE KARAKTERISTIKEDIMENZIJE: 3120 x 1604 x 1548 mm
MEĐUOSOVINSKI RAZMAK: 1970 mm
TEŽINA 1113 kg
nosivost 284 kg
NAJVEĆA BRZINA: 178 km/h
VRIJEME PUNJENJA: oko 10h
UBRZANJE (od 0 do 80 km/h): 16,0 s
NAJVEĆA BRZINA: oko 115 km/h
DOSEG: 170 do 200 km
CIJENA: 20.000 eura

 Paziti na kapacitet

Ubrzanje prati tek neprimjetno zujanje elektromotora, otpuštamo gas, a TH!NK nastavlja kliziti gotovo nečujno. Vozaču ostaje jedino paziti na kazaljku brzinomjera zbog policije, te instrument koji pokazuje s koliko se preostale energije raspolaže.

Naime, ako se ostane bez energije, nastaju nevolje. Na kapacitet baterije uistinu treba pomno paziti, jer ako potrošite svu struju, možete zvati samo šlep-službu ili nekoga da vas pogura.
Iznajmljivanje baterije

Sadašnja proizvodnja ovog gradskog mališana je ograničena na oko 5000 primjeraka godišnje. Osim u Norveškoj, u kojoj se već prodaje, TH!NK će se od 2009. nuditi i u drugim skandinavskim zemljama. Nakon toga slijedi početak prodaje u Engleskoj, Francuskoj, Njemačkoj, Italiji i Nizozemskoj.

Cijena TH!NK-a je oko 20.000 eura, a kupcima će se nuditi i Mobility pack, odnosno iznajmljivanje baterije za 200 eura mjesečno. Time se briga oko održavanja i popravka prebacuje na proizvođača, odnosno uvoznika.

Otporna plastika

TH!NK ima 3 vrata i 2+2 sjedala, čeličnu šasiju, a unutrašnje su stranice vrata aluminijske.
Vanjski dio cijele karoserije je obložen ABS plastikom koja je elastična i otporna na ogrebotine i udarce.     

Dodatna oprema

TH!NK City od serijske opreme ima ABS kočnice i zračni jastuk za vozača i suvozača. Standardni model ima dva sjedala i veliki prtljažnik, a uz doplatu se mogu dobiti dva preklopna pomoćna sjedala za prijevoz djece. Isto tako se uz doplatu mogu dobiti električni servoupravljač, centralno zaključavanje, električno grijanje kabine, podizači prozora, stakleni panoramski krov, radio CD i navigacija.
Sva dodatna oprema opterećuje električni sustav i smanjuje kapacitet baterije, tako da se za pokretanje servoupravljača koristi vakuum pumpa pogonjena elektromotorom. Ona za izvor struje koristi klasičan olovni automobilski akumulator napona 12V smješten pored elektromotora ispod prednjeg poklopca.

Dio se nadoknadi

Da bi se dio energije nadoknadio pri kočenju, elektromotor djeluje kao generator, odnosno rekuperator a proizvedena struja se koristi za punjenje glavnih pogonskih baterija.

Piše: Piše i snimio: Davor Kindy
27.04.2008. 22:10:27
Razgovor RSS komentara novi komentar ↓
  1. avatar
    predragt
    30.04.2008. 21:34
    Mora li se čekati pražnjenje baterija ili se smiju nadopunjavati neovisno o trenutnoj količini preostale energije?
    Koja je snaga motora?
    Trebalo bi nakon dolaska i pojeftinjenja ovakih vozila zabraniti automobile s motorima SUI u centru gradova a dozvoliti ovakvim.
    Zanima me samo kako će naftni lobi na ovo reagirati :)
Novi komentar
nužno
nužno