« Film
objavljeno prije 17 godina

Tehnika Stanislavskog i dalje živi

Iako su neki osporavali njegov način rada s glumcima, slavna tehnika je još popularna

Marlon Brando bio je veliki štovatelj Strasbergove metode
Marlon Brando bio je veliki štovatelj Strasbergove metode
Više o

Konstantin Stanislavski

,

Stella Adler

,

Metoda

,

Lee Strasberg

Glumica Stella Adler, koja je mislila da će biti uništena zbog onoga što će postati poznato kao Metoda, posjetila je 1934. godine Pariz kako bi upoznala Konstantina Stanislavskog, velikog ruskog redatelja i teoretičara kazališta. Na njezine pritužbe, pogotovo na tehniku glume poznatu kao afektivna memorija (prenošenje osobnog emocionalnog iskustva kako bi glumac dao život liku koji tumači), Stanislavski je odgovorio kako je to relativno nevažno i nepotrebno,  osim ako sve ostale tehnike propadnu. No, kada je Adler njegove riječi prenijela utemeljitelju Metode Leeju Strasbergu, osnivaču Actors Studija, on je prosiktao: ‘Stanislavski ne zna. Ja znam.’ Mnogi američki glumci pod Strasbergovom su paskom pribjegli njegovoj metodi, koja je postala vodeća tehnika u kazalištu. I danas se vidljiv utjecaj te metode na glumce koji pretvaraju likove u same sebe.

Razlika između metode i tehnikeStrasbergova metoda i tehnika Stanislavskog imaju samo neke sličnosti. Za razliku od američke metode koja je uključivala rigorozne vježbe glasa, tjelovježbu i meditaciju, Stanislavski nikada nije bio tako rigidan.

Za razliku od Amerikanaca, Britanci su ignorirali slavnu metodu. U oba slučaja, neizostavno treba spomenuti knjigu ‘Rad glumca na sebi’ koju je napisao Stanislavski. Naime, Strasbergova metoda i tehnika Stanislavskog imaju samo neke sličnosti. Svoj istraživački program Stanislavski je odredio pitanjima koja mu je nametala praksa: zašto gluma nema svoju tehniku kao svedruge umjetnosti, osim nekoliko osnovnih pravila i vreće trikova, efekata i šablona? Kako naći način da glumac svjesnim putem dođe do podsvjesnog stvaranja, bilo je centralno pitanje.

Za razliku od Strasbergove metode koja je uključivala rigorozne vježbe glasa, tjelovježbu i meditaciju, Stanislavski nikada nije bio tako rigidan. Budući da se glumci nisu mogli osloniti na inspiraciju, on ih je želio potaknuti da nesvjesno učine svjesnim. Iako je oduvijek imao kritičare, među ostalima i Čehova, tada kao i danas Stanislavski je bio  provokativan, kontroverzan i genij. 

Piše: Livia Čveljo
04.02.2008. 22:01:19
Novi komentar
nužno
nužno