« Život
objavljeno prije 14 godina i 2 mjeseca
DEUTSCHE WELLE

Računala ne čine djecu pametnijima

Iako dobrobiti računala mogu biti mnogobrojna, puno je važnije da djeca prvo usvoje neka važnija znanja i vještine

Računala ne čine djecu pametnijima
Računala ne čine djecu pametnijima (Shutterstock)
Više o

djeca

,

kompjuter

,

računalo

Rašireno je uvjerenje da računala otvaraju djeci bolje perspektive u životu. Ali najnovije studije pokazuju suprotno: djeca kojima je rumunjska vlada omogućila kupovinu računala popustila su u većini predmeta u školi. Vijest je obišla svijet: jedan korejski gimnazijalac je svakodnevno 10 sati igrao igre na sreću na svom računalu - i postao milijunaš. Ali većini učenika u svijetu računala ne donose ni novac ni bolje izglede u životu.

Već 2004. godine su njemački stručnjaci za obrazovanje Thomas Fuchs i Ludger Wössmann istraživali utjecaj računala na školski uspjeh. Rezultat je bio jasan: učenici koji dugo sjede za računalom imali su lošije rezultate na takozvanim PISA-testovima.

Računalo mora služiti za učenje

Američki znanstvenik Cristian Pop-Eleches s njujorškog sveučilišta Columbia i Ofer Malamud s čikaškog sveučilišta također su proveli istraživanje o utjecaju računala na školski uspjeh. Temelj je bila odluka rumunjske vlade da obiteljima slabijeg imovnog stanja da čekove od 200 eura za nabavu računala, kako bi djeca imala bolje obrazovne mogućnosti.

Znanstvenici su ispitali više od 3.000 takvih obitelji i došli do iznenađujućih rezultata. S jedne strane su učenici koji su dobili računala pokazali puno bolje sposobnosti u radu na njima, ali su s druge strane lošije rezultate imali u predmetima kao što su rumunjski jezik, matematika i engleski, kaže Cristian Pop-Eleches.

I psiholog Florian Rehbein s Kriminološkog znanstvenog instituta Donje Saske naglašava da računalo ima negativne posljedice za školski uspjeh: ''O tome postoje različite teze. Klasična glasi - računalo oduzima vrijeme. Djeca imaju manje vremena za domaće zadaće, za druge aktivnosti koje pomažu učenju. I jedna vrlo prihvatljiva teza, o kojoj se u međuvremenu intenzivno raspravlja: teza disfunkcionalnog korištenja medija. Ona kaže da mediji zamjenjuju osjećaj nagrađivanja u školi. Dijete svoje uspjehe ne doživljava više u školi nego u prvom redu na računalnim igrama i tako se sve više povlači iz realnog konteksta uspjeha.''

Računalo tek nakon četvrtog razreda

Uz to, djeca koja igraju agresivne igrice i sama postaju sklonija agresivnom ponašanju, upozoravaju psiholozi. Znog toga računalo ne bi trebao biti u dječjoj sobi.

A što je s računalima u školi? Zar djeca ne bi trebala što je prije moguće učiti korištenje računala kako bi imala bolje izglede u kasnijem životu? Nije nužno, kaže psiholog Florian Rehbein. Tek kad djeca znaju dobro čitati i računati i kad su razvila svoje društvene sposobnosti, onda  je vrijeme za kontakt s kompjuterom. Dakle, najranije nakon četvrtog razreda.

Matematika i jezik važni za posao

Nizozemski ekonomisti Lex Borghans i Bas te Weel idu još korak dalje. Oni su istraživali koji sadržaji iz škole pomažu kasnije u dobivanju dobro plaćenih poslova. Rezultat je: matematika i sposobnost pisanja dugih i sadržajnih tekstova. A to su upravo one sposobnosti koje su zapostavljene kod rumunjske djece nakon što su dobila računala, pokazala je studija Cristiana Pop-Elechesa.

Ipak, računalo se ne smije načelno proglasiti zlom, kaže znanstvenik Pop-Eleches: ''Ako roditelji znaju što njihova djeca čine s računalom, onda su ti loši rezultati puno manji. Važno je, dakle, kako se računalo koristi, a ne koristi li ga čovjek ili ne."

Izvor: Deutsche Welle

22.11.2010. 07:00:00
Novi komentar
nužno
nužno