« Život
objavljeno prije 13 godina i 6 mjeseci
BEZ SKROMNOSTI

Kreativni ljudi su najčešće vrlo arogantni

Kreativne osobnosti imaju puno dobrih karakteristika, ali ujedno imaju i nekoliko izrazito negativnih - manjak poniznosti i skromnosti, te arogantnost

Kreativnost i arogantnost idu ruku pod ruku
Kreativnost i arogantnost idu ruku pod ruku (renjith krishnan/FreeDigitalPhotos)

Sigurno poznajete barem jednu kreativnu osobu koja je sve samo ne skromna. Možda je to glumac, nekakav umjetnik, samoljubivi glazbenik, pisac ili nekakav reklamno-marketinški kreativac koji je vjerojatno i najiritantniji od svih navedenih tipova. Novo istraživanje dokazalo je da u srži stereotipa da su kreativci umišljeni i samodopadni ima istine. Ono je objavljeno u časopisu Osobnost i pojedinačne razlike (Personality and Individual Differences). Zaključci su vrlo blizu toga da šalju poruku kako su vrlo kreativne osobe „pravi samodopadni kreteni", a ne daju ni baš lijepu sliku o ostalim elementima osobnosti. Psiholozi su, dakle, ispitivali više od 1.300 studenata i od njih zatražili da ispune testove osobnosti i različite upitnike koji mjere kreativnost.

Prikupljene su podatke iznosili sami studenti. Kreativnost se najviše promatrala u smislu umjetnosti, rukotvorina, glume i pisanja. Istraživači su tada promatrali kako šest elementarnih svojstava osobnosti utječe na samu kreativnost. Otvorenost prema novim iskustvima (ili zatvorenost) je svojstvo osobnosti koje ima najveći utjecaj na kreativnost, a to je mnogo puta već dokazano u prijašnjim istraživanjima. Ekstrovertiranost je imala manji utjecaj, dok su emocionalnost i savjesnost bili irelevantni. Ugodnost, koja ukazuje na to koliko su ljudi spremni na kompromise, suosjećanje i slaganje s drugima, također nije imala nikakav utjecaj na kreativnost. Međutim, poštenje-poniznost su pak imali relativno negativan utjecaj na kreativnost. „Naše istraživanje nije otkrilo dubok negativni učinak i sigurno ne tvrdimo da su svi kreativni ljudi nepodnošljivo arogantni, ali u prosjeku, ljudi s brojnim kreativnim postignućima zaista jesu manje skromni i ponizni", kazao je izvanredni profesor psihologije pri Sveučilištu Sjeverna Karolina iz Greensboroa i voditelj istraživanja Paul Silvia.

Kreativne osobnosti imaju puno dobrih karakteristika - znatiželjnost, otvorenost, sposobnost gledanja šire slike - ujedno imaju i nekoliko izrazito negativnih - manjak poniznosti i skromnosti, arogantnost.

Međutim, manjak skromnosti za kreativce može biti jako korisno. U svijetu gdje je kreativnost važna uvijek ima kritičara i skeptika koji pokušavaju omalovažavati ono što radite. Što su ljudi kreativniji to su kritičari glasniji pa je zaista potrebno mnogo samoljublja da biste izdržali napade i nastavili poduzimati kreativne rizike.

Nedostatak toga je sljedeći - da biste postizali kreativne ciljeve najčešće vam treba mentor ili učitelj koji će hraniti vaš talent i spojiti vas s ključnim ljudima izvana kako bi vaš rad dospio u javnost. Zato istinski arogantne osobe neće biti uspješne u realizaciji najobičnijih normalnih međuljudskih odnosa. Imat će poteškoća u održavanju i njegovanju veza koje ih mogu progurati naprijed u svijetu kreativnosti, objašnjava Silvia. Kao i u svemu drugom, najbolje je pronaći ravnotežu između grandiozne kreativnosti i grandiozne poniznosti.

22.07.2011. 11:05:00
Novi komentar
nužno
nužno