Koga recesija čini ljepšim, a koga manje privlačnim?
Društveni čimbenici, poput otkaza, smanjenja plaća, gospodarske krize izravno utječu na estetski odabir partnera
To kako je globalna gospodarska kriza djelovala na ljudsku psihu nije teško pogoditi. Ali kad je u pitanju estetski aspekt čovjeka stanje bi moglo biti u najmanju ruku iznenađujuće. Kako sugeriraju dva istraživanja koja su obuhvatila američke glumice i druga koja je promatrala Playboyeve zečice, u nesigurnim vremenima, kao što su ova kad je gospodarstvo u globalnom kaosu, ikone ljepote počinju izgledati 'zrelije' - gube dječje crte lica, više su, teže su, širih bokova. Naime, ovi rezultati u komplementarnom su odnosu sa rezultatima brojnih studija koje ukazuju na to da nas kao ljude privlače one osobe posebnih crta lica, tjelesne figure jer smatramo da one mnogo toga govore i o samom karakteru, u podsvjesnom smislu, naravno.
Da ne ulazimo previše u detalje, osobe koje imaju punije obraze, manju bradu i velike oči često su ovisne o drugim ljudima. Osobe manjih očiju, veće brade i većeg tijela više su neovisne i emocionalno jače, rekao je Terry Pettijohn sa Sveučilišta Coastal Carolina za Live Science. Upravo zato kad se osjećamo ugroženijima i nesigurnijima gravitiramo prema partneru koji djeluje jače i neovisnije. Istraživači su tim čimbenicima dodali još varijabli: stopu nezaposlenosti, promjene u prihodima, promjene cijena, stope rađanja, smrtnosti, vjenčanja, razvoda, samoubojstava i ubojstava. Tako je nastao indeks za mjerenje 'teških vremena'. Zatim su uz pomoć te mjerne jedinice istraživači uspoređivali izgled najpopularnijih glumica u periodu između 1932. i 1995. te sve 'zečice' od 1960. do 2000. Ženama je mjeren opseg grudi, struka, bokova, visina i težina. Usporedivši sve podatke s indeksom pojavile su se određene korelacije.
U relativno dobrim vremenima (1940-te, 1980-te u SAD-u), popularne glumice kao što su Rita Hayworth i Judy Garland imale su dječje crte lica (velike oči, malu bradu, punašne obraze), a modeli i 'zečice' su imale klasičnu figuru poput pješčanog sata. Te se karakteristike pripisuju, ponavljamo, osobama koje su pomalo naivne, ovisne, ali i naglašene plodnosti.
No, u ekonomski nemirnijim vremenima (1930-te i 1990-te) žene su više, krupnije, šireg struka i manjih očiju - to su karakteristike povezane sa snagom, zrelošću, neovisnosti i većoj dostupnosti resursima. Anna Nicole Smith je idealan primjer među 'zečicama', Sandra Bullock među glumicama. Njihova popularnost je stoga logična, u teškim vremenima tražimo čvrste individue.
Ukratko, društvena stanja - pad gospodarstva, otkazi (ili obrnuto)- uvjetuju estetske preference. Ako su vremena teška, sviđat će nam se osobe jačega izgleda i obrnuto. Kad su vremena dobra tražit ćemo partnere naglašene plodnosti i seksualnosti. U biti, ovdje se radi o kombinaciji genetskih predispozicija i društvenih tendencija. Dakle, obzirom da je sad vrijeme teške krize, prema spomenutoj teoriji iz dva istraživanja lako se da zaključiti kakve osobe će biti najpopularnije kod pripadnika suprotnog spola. Istraživanje o 'zečicama' objavljeno je u Personality and Social Psychology Bulletinu, a istraživanje o glumicama u časopisu Media Psychology.
Novi komentar