Kako je otkriven VW skandal
Jedna mala grupa znanstvenika i jedna neprofitna organizacija stoje na početku otkrivanja Volkswagenovog skandala. No i on je otkriven zahvaljujući slučaju
Velike stvari obično počinju potpuno neopaženo. To bi se moglo reći i za najnoviji skandal oko milijuna manipuliranih automobila Volkswagena. Ovaj skandal nije otkrila neka velika državna ustanova ili ministarstvo nego mala grupa znanstvenika sa Sveučilišta West Virginia u Morgentownu.
Neugledan institut
Laboratorij u kojem nekoliko znanstvenika na ovom sveučilištu ispituju motore, ali i rade na mobilnim modelima budućnosti, skromno je smješten između studentskog doma i jednog gradilišta. Daniel Carder je šef Centra za alternativna pogonska goriva, motore i ispušne plinove (CAFEE) i stoji na čelu male grupe od ukupno osam inženjera-znanstvenika kojima su motori i pogonska rješenja strast. Institut je malen i čak ni svi studenti na sveučilištu ne znaju da on uopće i postoji. No to bi se moglo promijeniti. Carder pokazuje garažu kojoj su smještena četiri motora. Na katu iznad garaže se nalazi prostorija koja služi za ispitivanje ispušnih plinova koji nastaju kat niže. Samo središte ispitnog postrojenja je malo i stane u prtljažnik automobila. Jedan takav se upravo ispituje na dvorištu instituta.
Čudno ponašanje Volkswagena
Izvješće o kojem posljednjih tjedana bruji čitav svijet objavljeno je još sredinom prošle godine. U izvješću se radilo o terenskom ispitivanju četiri vozila: tri marke Volkswagen i jednog BMW-a. Znanstvenici su ovim vozilima prevalili stotine kilometara uzduž zapadne obale SAD-a. I došli do zapanjujućih rezultata: količine štetnih plinova bile su višestruko veće od onih u laboratoriju. Kako kaže Carder, oni zapravo nisu tražili prijevaru nego su samo htjeli dokazati da automobili u SAD-u, gdje vrijede mnogo stroža ekološka pravila, funkcioniraju jednako dobro kao i u Europi. No tada je stvar u svoje ruke uzeo ured za zaštitu okoliša EPA i rezultat je poznat. Pritom je i početna inicijativa o ispitivanju emisija ispušnih plinova došla od Međunarodnog vijeća za čisti promet (ICCT), isto tako male organizacije kao što je i CAFEE. „Odmah smo znali da tu nešto smrdi", kaže John German iz ICCT-a.
Postavlja se pitanje zašto je prošlo toliko vremena prije nego što su rezultati dospjeli u javnost. „EPA je Volkswagenu ukazala na nepravilnosti u testu na što je Volkswagen reagirao povlačenjem nekoliko vozila u radionice zbog, kako su rekli, problema sa softverom. No nakon toga su opet uočene nepravilnosti", priča German. Ono što ni njemu ni ostalim znanstvenicima nije jasno je zbog čega Volkswagen nije iskoristio priliku da pravovremeno reagira i tako se izvuče iz velikog skandala. Sve je moglo proći neopaženo. „To je potpuno nejasno. Oni su uvijek iznova pokušavali zataškati cijelu stvar", kaže stručnjak s ICCT-a. Drugo pitanje, naime zašto prijevara nije otkrivena tolike godine iako VW od 1999. prodaje automobile s "prevarantskim softverom" leži u činjenici, kako objašnjavaju znanstvenici, da je u SAD-u u upotrebi vrlo malo Volkswagenovih vozila na dizel pogon. „Zbog toliko malo vozila se nije isplatilo testiranje na terenu", objašnjava German.
No to se u ,međuvremenu promijenilo. Državni ured EPA ima mnogo veće ovlasti od institucija u Europi i može izricati visoke kazne. U slučaju Volkswagena se radi o 18 milijardi dolara. ICCT i CAFEE će u budućnosti češće surađivati s vlastima kako bi se slični skandali otkrili mnogo brže.
Novi komentar