« Svijet
objavljeno prije 7 godina i 4 mjeseca
#

Kako je #hashtag osvojio svijet

Komunikacija na Internetu je danas jedva zamisliva bez tzv. hashtagova. Prije deset godina se razvila ideja da se sa znakom # osnuju tematske skupine, ali je to na Twitteru isprva naišlo na neprihvaćanje

Hashtag je postao čudo
Hashtag je postao čudo (Arhiva)
Više o

hashtag

Naravno da na Twitteru za desetu godišnjicu hashtaga postoji i poseban hashtag, i to: #hashtag. No, pod tim znakom se ne mogu naći samo rođendanske čestitke već i zamršeni kaos postova bez ikakvog smisla. Korisnici koji tako kaotično redaju hashtagove jedan za drugim, pa se tako tu nađe i #hashtag. Pritom je hashtag, simboliziran kroz ljestvice "#", trebao na Twitteru unijeti red ili se barem pobrinuti za objedinjavanje poruka na istu temu. Amerikanac Chris Messina je taj znak na Twitteru prvi put predložio 23. kolovoza 2007. godine. "Što mislite o tome da se simbol # koristi za grupe, kao na primjer kod teme #barcamp?", glasilo je tada njegovo pitanje na toj platformi.

Ideja o hashtagu

Messina je htio određene pojmove obilježiti ljestvicama kako bi se na taj način stvorile skupine za diskusije o nekoj temi. Njegov prvi hashtag #barcamp je označavao jedno ad hoc okupljanje kod kojeg su sudionici mogli svojim izlaganjima sami kreirati tijek diskusije na određenu temu. No taj odvjetnik i bivši dizajner u Googleu je najprije naišao na neprihvaćanje na Twitteru. U intervjuima - između ostalog s listom "Wallstreet Journal" - on uvijek iznova to napominje: "Izravno mi se u lice reklo: 'To su stvari za šmokljane, one nikad neće postati trend'." Nakon dvije godine su odgovorni u Twitteru, međutim, uvidjeli svoju krivu procjenu. Korisnici su simbol # u tom trenutku već odavno koristili za obilježavanje tematskih skupina. Od 1. srpnja 2009 Twitter od svih hashtagova automatski pravi linkove.

Simbolom # se na Twitteru postavljaju teme koje drugi zainteresirani korisnici mogu pratiti. U međuvremenu se na Twitteru naravno može naći i uputa o tome kako ispravno pozicionirati hashtag i što se mora učiniti kako bi se otvorio: "Ako u jednoj poruci klikneš na neku riječ koja je obilježena hashtagom, onda će ti se prikazati tweetovi koji također sadrže odgovarajući hashtag."

Hashtagovi koji pokreću svijet

Mnogi hashtagovi su se u proteklih godina pobrinuli za dizanje prašine, primjerice oni s iskazivanjem solidarnosti, izvješćima o iskustvima ili izrazima tuge i bijesa. Recimo, kad su ljudi diljem svijeta putem Interneta uz #JeSuisCharlie iskazali tugu zbog žrtava napada na redakciju francuskoj satiričnog magazina "Charlie Hebdo". U Njemačkoj se u jeku izbjegličke krize na ljeto 2015. pojavio #RefugeesWelcome. Taj hashtag je diljem svijeta na Twitteru korišten više od 500.000 puta. Nažalost taj hashtag zloupotrebljavaju i protivnici useljavanja za svoje komentare mržnje.

No, postoje i hashtagovi koji nemaju političku konotaciju te se koriste "just for fun", odnosno samo za zabavu. Tako su se našli korisnici koji su se našalili na račun kultne televizijske serije "Breaking Bad" (Na putu prema dolje / Čista kemija) koja je na Twitteru uz odgovarajući hashtag dobila naslov "Baking Bread" (pekući kruh).

Hashtag-overkill s nuspojavama

U međuvremenu je znak ljestvica koji se izvorno koristio kao oznaka za broj u pisanoj komunikaciji osvojio brojne druge mreže. Pritom se za pravi proboj tog znaka na mreži pobrinuo Instagram, uvjeren je Chris Messina. "Brzo je postalo jasno da se fotografije bez opisa ne može tako brzo ponovno pronaći", kazao je on u izjavi za novinsku agenciju dpa. "Umjesto dugih opisa, ljudi sada jednostavno koriste hashtagove." No taj pobjednički pohod hashtaga ima i svoje nuspojave, kako to navodi lingvistica Netaya Lotze sa Sveučilišta u Münsteru. Ona upozorava kako postoji opasnost od toga da korisnici samo ono opaze što je označeno simbolom #. U intervjuu za dpa ona govori o opasnom efektu.

I političari i marketinški stručnjaci u svojim kampanjama rado koriste upečatljive hashtagove kako bi pozornost usmjerili na svoje političke ciljeve ili proizvode. "Jedan primjer su brojne marketinške akcije kozmetičkih tvrtki koje hashtagovima šire beauty influenceri", kaže Lotze. A kad spominje "beauty influencere", onda misli na brojne YouTubere i korisnike drugih socijalnih mreža koji su postali poznati zbog toga što daju upute i savjete o tome kako se šminkati i kako i koje kozmetičke proizvode koristiti.

Chris Messina pobjednički pohod hashtaga osobno promatra sa zadovoljstvom. Sretan je što svoju ideju, unatoč početnog odbijanja na Twitteru, nije odbacio. U razgovoru za "Quoru", jednu američku informativnu kuću, upitan je zašto nije dao patentirati taj znak. "Nisam bio zainteresiran za to da s hashtagom zarađujem", odgovorio je Messina korisnicima. "Hashtag je rođen na Internetu i ne bi trebao nikome pripadati. Ja sam zadovoljan i s time da vidim kako se moje šaljivo malo hakiranje sve do danas proširilo."

Piše: Gaby Reucher/DW
25.08.2017. 08:01:00
Novi komentar
nužno
nužno