Hrvatskoj hitno treba stotinu novih punionica na glavnim prometnim pravcima
Investicije u održavanje postojećih punionica, proširenje kapaciteta na strateškim lokacijama i razvoj pouzdanijih sustava plaćanja bit će presudni za razvoj elektro mobilnosti u Hrvatskoj

Analiza ankete provedene među vozačima/vlasnicima električnih vozila u Hrvatskoj pruža nekoliko iznimno važnih uvida u dinamiku tržišta e-mobilnosti i identificira kritične faktore njenog daljnjeg razvoja. Iako je entuzijazam za električna vozila visok, izazovi u infrastrukturi i korisničkom iskustvu i dalje predstavljaju prepreke koje je potrebno sustavno rješavati. Rezultati su to istraživanja koje je provela tvrtka Qelo, anketom u kojoj je sudjelovalo gotovo 400 vlasnika električnih automobila, što je 16 posto od ukupnog broja korisnika usluge.
Prema rezultatima ankete, glavni motivatori usvajanja električnih vozila u Hrvatskoj su inovacije koje ta tehnologija donosi i performanse e-automobila. Važne su i dugoročne uštede. Tako se izjasnilo više od polovice vozača koji su sudjelovali u istraživanju, a ekološka održivost važna je trećini ispitanika. Što se tiče ostalih motivacija za kupnju e-vozila, značajan čimbenik bile su i državne subvencije - to je bilo presudno kod nešto više od četvrtine (27,5%) anketiranih.
Navedeni podaci govore da su kupci električnih vozila vođeni kombinacijom praktičnih, ekonomskih i ekoloških motiva, što ukazuje na zrelu percepciju najvažnijih prednosti e-mobilnosti u Hrvatskoj. Njih 85 % ima tzv. potpuna električna vozila, dok ih 15 % vozi tzv. plug-in hibride. Gotovo 90% vozača električnih vozila u Hrvatskoj su muškarci, a samo 10 % su žene.
Izazovi e-mobilnosti u Hrvatskoj
Istraživanje je ukazalo i na manjkavost infrastrukture za punjenje baterija za e-automobile, unatoč rastućem broju električnih vozila. U Hrvatskoj ih je trenutačno nešto više od 10.000, a 35 % njih korisnici su Qelo usluga. Najčešći problem s javnim punionicama je njihova povremena ne funkcionalnost, što izravno utječe na pouzdanost mreža punionica. To iskustvo doživjelo je nešto više od polovice anketiranih (57 %), dok je probleme s plaćanjem i predugim čekanjima na zauzetim punjačima doživjelo gotovo 16 % sudionika
Kada je riječ o punjenju e-vozila kod kuće, iako je većina (84%) ispitanika izjavila da nema problema s time, značajan broj i dalje se suočava s visokom cijenom instalacije kućnog punjača i nedostatkom prikladnog prostora za punjenje. Ovi podaci naglašavaju potrebu za robusnijim i pristupačnijim rješenjima za javnim punjenjem.
Qelo istraživanje još je pokazalo kako su punjači na parking prostorima trgovačkih centara te punjenje na poslu, također popularne opcije kod vozača električnih automobila u našoj zemlji. Diverzifikacija i optimizacija punionica na ovim lokacijama ključna je za podršku različitim potrebama korisnika.
Preporuka za budućnost
Anketa je pokazala i da je fenomen "tjeskobe zbog dosega" (Range Anxiety) i dalje prisutan među vozačima električnih vozila u Hrvatskoj. Drugim riječima, ljudi strepe zbog nedovoljnog broja punjača na našim cestama. Oko 43% ispitanika se bar jednom našlo u takvoj situaciji, iako planiraju putovanja. Glavni faktori koji doprinose tjeskobi zbog dosega neispravne su i nepouzdane punionice te nedovoljan broj punionica na ruti kojom putuju - tvrdi nešto više od trećine ispitanih. Te brojke ukazuju na kritičnu potrebu za povećanjem gustoće i pouzdanosti mreže punionica, posebno na ključnim prometnicama i u ruralnim područjima.
„Za daljnji rast e-mobilnosti u Hrvatskoj ključno je fokusirati se na poboljšanje pouzdanosti i dostupnosti infrastrukture za punjenje. Investicije u održavanje postojećih punionica, proširenje kapaciteta na strateškim lokacijama i razvoj jednostavnijih sustava plaćanja bit će presudni. Također, edukacija korisnika o planiranju rute i optimizaciji punjenja može pomoći u smanjenju tjeskobe zbog dosega. Nama nije dovoljno imati punjač dostupan 99,8% vremena, kao što je bio zahtjev do sada. Težimo što većem postotku uspješnosti punjenja, što je puno bitniji faktor za vozače, ali i naš poslovni model. Na taj način, radimo i za vozače i za investitore.", izjavio je Tomislav Ivanetić, direktor za razvoj poslovanja tvrtke Qelo i voditelj analitičkog tima koji je proveo istraživanje.
Novi komentar