Automobil slavi 125. rođendan
Carl Benz je 1886. patentirao automobil na tri kotača, jedva je mogao i zamisliti u što će se pretvoriti ta "kočija bez konja"
Iako je teško odrediti točan datum rođenja automobila, ovog 29. siječnja se priređuje čitav niz manifestacija - na dan kada je prije točno 125 godina Carl Benz u Patentnom zavodu prijavio ideju svog "Tricycle-a", piše Deutsche Welle.
Kao što mu i ime govori, na Benzovom vozilu kojeg je prijavio u uredu u Mannheimu 1886. je još nedostajao jedan kotač - on je zamišljen kao trokolica, ali po svemu ostalom je već bio pravi pravcati automobil. Imao je motor s unutrašnjim sagorijevanjem i električnim paljenjem, a stroj sa ravno 0,8 "konja" postizao je vrtoglavu brzinu od 18 kilometara na sat.
U kratko vrijeme su se kočije pretvorile u prave automobile
To su bila burna vremena u razvoju automobila: desetak godina prije toga je konstruktor Nikolaus August Otto patentirao motor koji i danas nosi njegovo ime, a 1892. je svoj izum još učinkovitijeg motora zaštitio i Rudolf Diesel. Zapravo u čitavoj Europi i industrijskom svijetu se u tim danima eksperimentiralo s "kočijom bez konja", a brzo nakon Benzovog patenta se u Stuttgartu pojavio i prvi automobil Gottfrieda Daimlera - inače školovanog oružara.
Njegova kočija s motorom je već imala pravi broj točkova: svih četiri. Doduše, njegovo vozilo kojeg je stvorio neovisno od konkurenta, je bilo nešto sporije od Benzovog - "potegao" je tek 16 kilometara na sat, ali u mnogim gradovima su se tada pojavili propisi da ispred takvog mehaničkog čuda mora kročiti čovjek s zastavicom - kako bi se pravovremeno upozorili konji i kočijaši da dolazi čudovište na kotačima.
Para, struja - ili ipak nafta?
U to doba, u mnogim regijama svijeta se trebalo tek sagnuti i zagrabiti smrdljivu, zapaljivu tekućinu - naftu. Veoma brzo su se takve osobe morale dobrano pomučiti da još uvijek budu ispred automobila. Već 1901. je prvi automobil oborio brzinski rekord i dostigao vratolomnih 100 kilometara na sat. U ovo doba hibridnih pogona zvuči kao kuriozitet da je taj rekordni automobil imao - električni pogon, ali isprva su mnogi proizvođači još uvelike lutali kod izbora motora za svoje automobile.
To svjedoči i statistika iz američke proizvodnje automobila godine 1900.: čak 75 proizvođača je čitave godine proizvelo 4.192 automobila i u većini njih - u 1.688 - su bili motori na paru! Pod poklopcem 1.575 automobila su zujali elektromotori i u samo 929 automobila su se proizvođači odvažili na motor s unutrašnjim sagorijevanjem.
Kao što to često biva kod tehničkog razvitka, zapravo je 1. Svjetski rat - i bogata nalazišta jeftine nafte, doveo do pojave motora s unutrašnjim sagorijevanjem koji bi bio koliko-toliko pouzdan. Parna vozila su se još dugo proizvodila, osobito za prijevoz tereta, ali već onda je "benzinac" pokazao svoje najveće prednosti: on je lagan, razmjerno jednostavan - i ne ovisi o teškim i slabašnim akumulatorima koji su nužni za električni automobil. I što je najvažnije - on je razmjerno jeftin.
Naravno, čak i danas ima tvornica koje rade samo luksuzne karoserije na postolju neke druge tvrtke - podjela poslova koja je nekad bila normalna, ali Henry Ford je u Americi sa svojim eksperimentima automobila 1908. već prošao čitavu abecedu sve do modela T - koji će promijeniti povijest i automobilizma i industrijskih nacija. Iako bez suvišnog luksuza i u svim bojama koji želi kupac - sve dok je ta boja crna, Tin Lizzy je do 1927. prodan u 15 milijuna primjeraka, što je rekord kojem će trebati gotovo pola stoljeća da bi ga se nadmašilo.
Ford T
Mnogi su proizvođači pokušali kopirati Ford T - i proizvesti automobil kojeg će svatko moći kupiti. I u Njemačkoj je bilo mnogo takvih pokušaja, sve dok ta zadaća "narodnog vozila" nije postala i ideologija tadašnjih nacista. Iako je tada u Njemačkoj postojao već čitav niz provjerenih proizvođača, od luksuznih vozila Mercedesa i Horcha pa do Opela, tu zadaću su povjerili izuzetno talentiranom inženjeru iz Austrije, Ferdinandu Porscheu. Do tada je već nekoliko proizvođača automobila bilo sretno da mogu dovesti talentiranog Porschea u svoju tvornicu, ali gotovo svi su bili još sretniji - kada su se oprostili od njega.
Izvor: Deutsche Welle
Novi komentar