« Kazalište
objavljeno prije 14 godina i 5 mjeseci
TEATAR

10 uspješnih godina kazališta ULYSSES

Više od 100 tisuća gledatelja, 200 izvedbi predstava i preko 20 koncerata zbroj je desetogodišnjeg postojanja Kazališta Ulysses.

Fotografija vijesti
Fotografija vijesti (Kazalište Ulysses)
Više o

Oluja

,

Rade Šerbedžija

,

kazalište Ulysses

,

‘Pijana noć 1918.’

,

perači stakla

Veličanstvena priroda Malog Brijuna i ove je godine bila savršeno okruženje za još jednu uspješnu sezonu Kazališta Ulysses. Premijera predstave „Oluja" W. Shakespearea u režiji Lenke Udovički, repertoarne predstave „Pijana noć 1918" i „Kralj Lear" te gostovanje Kamernog teatra 55 iz Sarajeva s predstavom „Žaba" obilježili su 10. godinu postojanja kazališta koje su 2001. godine osnovali glumac Rade Šerbedžija i književnik i dramatičar Borislav Vujčić. Naziv Ulysses, hommage je književniku Jamesu Joyceu, koji je od studenog 1904. do travnja 1905. godine boravio u Istri, gdje je u pulskoj školi stranih jezika podučavao engleski.

Desetogodišnjica djelovanja kazališta obilježena je početkom srpnja koncertom „Odiseja" u pulskoj Areni kojim je i započela ovogodišnja, 10. jubilarna sezona Ulysses-a. Koncert je retrospektivno dočarao djelovanje kazališta u proteklih deset godina prisjećanjem na predstave i sudjelovanjem glumaca koji su ih obilježili. Na koncertu su nastupili prijatelji  Ulysses-a koji su od njegovog osnutka u sklopu kazališnog programa održavali koncerte na Tvrđavi Minor ili su, kao glazbeni gosti, bili sudionici kazališnih projekata. Vanessa Redgrave i Franco Nero, Josipa Lisac, Đorđe Balašević, Kemal Monteno, Livio Morosin, Ivanka Mazurkijević, Putokazi, Darko Rundek, Zlatko Vitez samo su neki od njih...

Kazalište Ulysses od početaka do danas

Ulysses je kao međunarodni kazališni projekt pokrenut prije deset godina produkcijom Shakespeareove tragedije "Kralj Lear" u režiji Lenke Udovički s Radom Šerbedžijom u naslovnoj ulozi. Već tom prvom grandioznom predstavom kazalište je započelo ostvarivati svoju misiju - stvaranje otvorenog kazališnog prostora u kojem hrvatski umjetnici razmjenjuju teatarska iskustva s umjetnicima iz regije, Europe i svijeta. Publici su pak namijenjeni neponovljivi kazališni i glazbeni trenuci u predivnom ambijentu brijunskog arhipelaga i malobrijunske tvrđave Minor. Već nakon prve sezone, Brijunsko otočje postalo je nezaobilazno ljetno kazališno središte, koje je prije nekoliko dana trebala posjetiti i slavna hollywoodska glumica Angelina Jolie.

Nakon Kralja Leara, Ulysses postavlja i ostale kultne predstave koje su tijekom proteklih godina doživjele svoje premijerne izvedbe.  

2002. godine postavljena je antička tragedija "Medeja" s Mirom Furlan i Aleksandrom Cvjetkovićem u naslovnim ulogama. Godinu dana kasnije, Ulysses predstavlja dramu "Marat/Sade" Petera Weissa s vrsnim glumačkim tandemom Zlatko Vitez - Rade Šerbedžija u glavnim ulogama. Tema predstave je strah od progonstva, koje je za mnoge postalo način života. Peter Weiss svojim je djelom i životom utemeljio estetiku otpora prema svemu što kažnjava slobodu duha, a „Marat-Sade" pjesničko je izvješće kojim Ulysses nakon „Kralja Leara" i „Medeje" zaokružuje trilogiju plovidbe nemirnim povijesnim vodama.

Godina 2004. dosad je glumački najjača sezona Ulyssesa: predstavu "Play Beckett" obilježio je zajednički nastup glumačkih velikana Pere Kvrgića, Zijaha Sokolovića, Ivice Vidovića i Rade Šerbedžije koji je predstavu i režirao, dok su u kazališnoj radionici "Core Sample - Goli otok 1949.-1956." sudjelovale međunarodne zvijezde: Amanda Plummer, Caroline Jones, Lynn Redgrave te dobitnica Oscara Vanessa Redgrave. „Play Beckett" kazališno je čitanje zastrašujućeg iskustva golootočkih partijskih kažnjenika, a likovi Beckettove drame „U očekivanju Godota" i njegovih manje poznatih djela, poslužili su autorima za kazališni dijalog s tim apsurdnim vremenom.

"Hamlet" Williama Shakespearea s Goranom Navojcem i Lucijom Šerbedžijom u ulogama Hamleta i Ofelie premijerno je izveden 2005. godine. Uprizorenjem ovog Shakespeareovog djela Ulysses propituje pitanja pravde i krivnje, života i smrti, osvete i praštanja, vjernosti i izdaje, ljubavi i mržnje, istine i laži, ukratko - životnu i umjetničku zbilju koja progovara kroz sudbinu danskog kraljevića. Sumnja u moralne i ostale životne vrijednosti ponovno je pokazala da njegov lik  spada u svaku, pa tako i u našu suvremenost.

2006. godine, u koprodukciji s Pandur.Theaters, uprizorena je predstava "Tesla Electric Company" Darka Lukića, čime je Ulysses obilježilo 150. obljetnicu rođenja ovo znanstvenoga genija, rođenog na prijelazu 19. i 20. stoljeća na dubokoj periferiji svijeta, u malom selu Smiljan, u ličkim planinama. Izumio je gotovo sve ono bez čega ne bi bilo 21. stoljeća, a nakon njegove smrti nekoliko najvažnijih svjetskih obavještajnih centara bavilo se tajnovitošću njegovih neobjavljenih izuma, stvarajući oko Tesle veo misterije i tajne, do danas nerazjašnjene.

Sezona 2007. u cijelosti je bila posvećena  Miroslavu Krleži. Osim Foruma „Krleža danas" premijerno je prikazan dokumentarni film „Predvečerje puno skepse" u režiji Eduarda Galića te objavljen zbornik radova sudionika Foruma. Premijerno su igrana i dva Krležina naslova: predstava M. Krleža/I. Štivičić „Pijana noć 1918." u režiji Lenke Udovički te „Balade Petrice Kerempuha" u režiji Darka Rundeka i Rade Šerbedžije.

Uz ova dva naslova, igran je i remake monodrame „Moj obračun s njima" u izvedbi Rade Šerbedžije koja daje kritički osvrt na mnoge društvene pojave i politička pitanja i probleme o kojima je Krleža pisao od 1914. pa do kraja 60. godina prošlog stoljeća. Predstava „Pijana noć 1918." nastala je temeljem znamenite Krležine novele koja opisuje dramatična zbivanja s početka studenoga 1918. godine, kada prvi put u povijesti hrvatskog naroda dolazi do sukoba koncepcije bezuvjetnog južnoslavenskog ujedinjenja i samostalne hrvatske države u praksi - do sukoba idealizma i razuma, iluzija i stvarnosti, dok „Balade Petrice Kerempuha" u kojima je Krleža stvorio vlastiti jezik, vraćaju Krležin stih publici i približavaju ga na razumljiv i prihvatljiv način.

Sljedeću sezonu, uz reprizne izvedbe repertoarnih predstava, kazalište Ulysses premijerno izvodi „Kaligulu" Alberta Camusa u režiji Tomaža Pandura i „Romea i Juliju '68", u režiji Lenke Udovički. „Kaligula" dotiče nekoliko ciklusa Pandurovih kazališnih putovanja: velikih povijesnih i umjetničkih epoha, izuzetnih i posve neobičnih mitskih i povijesnih osoba, drugačija lica svjetova i nikad do kraja ispričane priče, dok su „Romeo i Julija '68", autentično svjedočanstvo američkih kulturnih revolucionara, izražena kroz glazbu, umjetnost, modu i filozofiju te kultne godine.

U sezoni 2009. uprizoren je Molierev "Don Juana" kojega je nakon praizvedbe tadašnje društvo proglasilo nepodobnim, te je gotovo dva desetljeća čekao da ponovno zaživi na kazališnim daskama. Od tada je ova komedija u kojoj se raspravlja o etici, religiji, filozofiji, socijalnim odnosima i intimi, neiscrpan izazov najvećim svjetskim redateljima. Pod dramaturškom palicom Željke Udovičić, predstavu je režirao Paolo Magelli, a naslovnu ulogu igrao Rakan Rushaidat.

Jubilarnu, desetu sezonu obilježila je premijera  predstave „Oluja" u režiji Lenke Udovički, zadnjeg Shakespearovog komada koji govori o roditeljskoj ljubavi, izdaji, osveti, suočavanju s počinjenim zločinima i, više od svega, oprostu. U liku Prospera, prognanog milanskog vojvode kojeg tumači Rade Šerbedžija, zatočenog na neznanom otoku s kćeri Mirandom, Shakespeare je ispisao jedan od svojih najkompleksnijih i, po svoj prilici, najautobiografskijih likova.

I ovom desetom sezonom, Kazalište Ulysses pokazalo je koliko su kazališna  zbivanja u Istri tijekom ljetnih mjeseci poželjan kulturni i turistički proizvod, a sam Ulysses potvrdilo se kao značajan međunarodni kazališni projekt, koji Hrvatsku svrstava u jednu od najinteresantnijih ljetnih umjetničkih destinacija.

25.08.2010. 10:24:44
Novi komentar
nužno
nužno