« Zagreb
objavljeno prije 14 godina i 4 mjeseca
JOŠ UVIJEK SE KREĆE

Uspinjača slavi 120 godina

Dok je još radila na paru, uspinjača je često znala stati ili pak uopće ne krenuti, pa su je Zagrepčani prozvali 'zapinjača'

Uspinjača
Uspinjača (Wikipedia)
Više o

ZET

,

Mia Begović

Zagrebačka uspinjača, simbol Zagreba i nezaobilazna turistička atrakcija, danas slavi 120 godina, a tim povodom iz podružnice Zagrebačkog električnog tramvaja (ZET), koja brine o uspinjači od 1929., priredili su za Zagrepčane i njihove goste prigodan program što ga točno u podne otvaraju Zagrebačke mažoretkinje i Puhački orkestar ZET-a na donjoj postaji uspinjače.

Na gornjoj postaji nastupit će potom, u 12,30 sati, KUD Valentinovo, a oni koji dođu na proslavu moći će degustirati Portugizac i vina vinara Zagrebačke županije te besplatno kušati pečene kestene. Program će upotpuniti i glazba uličnih svirača. Donji i Gornji grad prvi put su uspinjačom povezani 8. lipnja 1890. godine, a riječ je o najstarijem javnom prijevoznom sredstvu u Zagrebu, godinu starijem od konjskog tramvaja. Prva uspinjača bila je na parni pogon, a kabine su bile od drveta i obojene smeđom bojom.

Današnja uspinjača dužinu pruge od 66 metara i visinsku razliku od 30,5 metara "savlada" za 55 sekundi, a u svojoj plavoj kabini na Gornji grad može prevesti 28 odraslih putnika. Uspinjačom se, prema statistikama, godišnje preveze oko 750.000, a tko se danas odluči između 12 i 13 sati provozati uspinjačom, uz kupljenu kartu, dobit će i prigodnu razglednicu te info letak.

Mnogo je i onih koji se voze uspinjačom povremeno, bez svakodnevne žurbe, pa je doživljavaju kao dobru zagrebačku tradiciju, a posebno je vole zaljubljeni i djeca koja se jedina voze radi vožnje pa se nerijetko provozaju uspinjačom nekoliko puta zaredom. Oni koji se svaki dan voze uspinjačom znaju da se u svoju najkraću, najbržu, najlakšu i najudobniju vezu između Donjeg i Gornjeg grada mogu pouzdati svakodnevno od pola sedam ujutro do ponoći s polaskom svakih deset minuta.

Dok je još radila na paru, uspinjača je često znala stati ili pak uopće ne krenuti, pa su je Zagrepčani prozvali 'zapinjača', no sve promijenilo 1934. kad je dobila električni pogon. Pritom je važno istaknuti kako tijekom svojih 120 godina vožnje nije bilo nijedne nesreće, nijednog stradalog putnika i zato uvjerljivo nosi naslov najsigurnijeg javnoga prijevoznog sredstava.

U više navrata, uspinjača je bila obnavljana i uljepšavana, a 2004. prilagođena je osobama s invaliditetom zbog pristupne kosine i ugrađene hidraulične podizne platforme. Danas uspinjača ima upravljački pogon suvremenog tipa s procesorskim upravljanjem tako da još od 2005. pogon zaustavlja kabine bez trzaja. Kako je uspinjača izgledala tijekom 120 godina moći će se vidjeti u staničnim zgradama gdje je postavljena izložba povijesnih fotografija uspinjače. (hina/metro-portal)

08.10.2010. 11:30:00
Novi komentar
nužno
nužno