« Svijet
objavljeno prije 14 godina i 1 mjesec
LETI NE LETI

Unatoč nedavnoj nesreći, afričke su aviokompanije sve bolje

Ako ste mislili da je nemoguće ukrasti avion, i to je u Africi moguće, baš kao i sudar dva aviona na aerodromu prilikom parkiranja

sky 540
sky 540 (MWN)
Više o

avioni

,

Svjetsko nogometno prvenstvo

,

Afrika

,

zrakoplovna nesreća

,

JAR

,

zrakoplovna kompanija

,

Montmontaža

Prošlog se mjeseca avion zrakoplovne kompanije Afriqiyah Airways srušio blizu Tripolija. Samo je jedan od 105 putnika preživio. Afričke su avio kompanije već dugo na glasu kao staromodne i nesigurne. Ali mnoge se od njih sada pokušavaju poboljšati, u tolikoj mjeri da danas čak postoje niskobudžetni letovi poput onih Ryanaira.

Geoff White je pokrenuo svoju aviokompaniju Fly540 još 2006. godine. Kompanija se uzdigla od nule do četvrt milijuna putnika. Možda to i ne čudi, zato što koriste recept Ryanaira, služeći se udaljenim zračnim lukama. Ali Fly540, za razliku od Ryanaira, leti u Africi.  

"Kad se predstavim kao vlasnik avio kompanije u Africi, ljudi odmah pomisle da se dodvoravam", objašnjava White, inače Britanac. "Ali, mi smo sada na odličnom tržištu. U Africi trenutno postoji milijarda ljudi koji moraju putovati, a kako je infrastruktura često vrlo loša, potrebni su im letovi. Afrika očajnički treba kvalitetnu aviokompaniju." Iz svoje baze u Nairobiju, Fly540 leti Airbusovim avionima za Burundi, Tanzaniju, Južni Sudan i Ruandu.

Da, to je ista ona Ruanda gdje je oko 800.000 ljudi poginulo u genocidu prije 16 godina. Masovna ubojstva bili su izazvana zrakoplovnom nesrećom u kojoj je život izgubio predsjednik zemlje Juvenal Habyarimana. Danas stanovnici Ruande uživaju ne samo sigurnost, nego i pristup zrakoplovima koji će ostati u zraku.

"Tijekom godina, u Africi je bilo više nesreća nego u bilo kojem drugom dijelu svijeta", objašnjava Robert Wall, direktor pariške publikacije Aviation Week. "Međutim, afrički zračni prijevoz uopće nije nesiguran, a ukupna situacija također ide na bolje. Mnoge zrakoplovne kompanije su se probudile i shvatile da moraju raditi bolje, pa kupuju nove zrakoplove i simulatore letenja."

Pa ipak, u nesreći aviona Afriqiyah Airwaysa u svibnju radilo se o Airbusu 330 koji je letio tek osam mjeseci. Sigurnosni problemi u afričkom zrakoplovstvu još su uvijek aktualni toliko da je Europska komisija nedavno zabranila letove više od 100 afričkih kompanija, uključujući svaki avion iz Demokratske Republike Kongo prema Europskoj Uniji.  

"Situacija je vrlo specifična za svaku zemlju", objašnjava dalje Wall. "U zemljama kao što je Kongo situacija je još uvijek jako loša. Teško je za aviokompaniju raditi u zemlji u kojoj građanski rat još uvijek traje. Tu su i brojna područja u kojima je radarska komunikacija loša. A u mnogim mjestima ljudi će vidjeti sjajni metal koji je vitalni dio aviona i pomisliti "to bih mogao prodati kao staro željezo, pa prehraniti svoju obitelj."

Drugi problem se odnosi na afričke zrakoplovne kadrove. Europske i bliskoistočne kompanije rutinski regrutiraju svoje najbolje pilote i osoblje. U jednoj afričkoj zrakoplovnoj kompaniji nova je strategija postala zapošljavanje majki kao polaznika tečajeva letenja, jer je manje vjerojatno da će se one spakirati i otići.

No s druge strane, Afrika sve više nalikuje na Bliski istok. Zahvaljujući nafti, Angola je puna novca, od kojeg je dosta uloženo u Luanda Quatro de Fevereiro aerodrom. To je razuman potez jer se Luanda aerodrom može „pohvaliti" s nekoliko neugodnih incidenata: u 2003. Boeing 727 je bio ukraden iz zračne luke, a prošle se godine avion zabio u parkirani zrakoplov British Airwaysa.

Tom Hall, urednik Lonely Planet Travela, odgovorio je na najvažnija pitanja vezana uz afričke avioprijevoznike:

Trebaju li ljudi biti oprezni kad je riječ o letovima u Africi?

''Afričke aviokompanije su se silno popravile u posljednjih deset godina. Danas su mnoge u vlasništvu velikih međunarodnih zrakoplovnih kompanija, a kad letite na zapad ili istok afričkog kontinenta, vjerojatno ćete letjeti s velikim međunarodnim prijevoznikom. Prije putovanja s manjim kompanijama, trebali biste pročitati nešto o njima. Wikipedija je odličan izvor."

>> Srušio se Airbus u Libiji - jedan dječak preživio

Koje bi zrakoplovne kompanije putnici trebali izbjeći?

"Bacite pogled na crni popis EU. Dobra je vijest da se mnoge od tih aviokompanija nalaze na popisu Ministarstva vanjskih poslova kao zemlje u koje ionako nije preporučljivo putovati."

Preporučate li letove s niskobudžetnim afričkim avio prijevoznicima?

"Da. Jer oni su relativno novi, pa imaju i noviji vozni park. Stariji avioni nisu nesigurni, ali novi avioni putnicima pružaju više udobnosti. Svakako preporučam Kululu za sve navijače koji putuju za Južnu Afriku za vrijeme Svjetskog nogometnog prvenstva."

Piše: Elisabeth Braw/Metro World News
10.06.2010. 18:14:00
Novi komentar
nužno
nužno