« Najave & Događanja
objavljeno prije 15 godina i 4 mjeseca
Republika Hrvatska

Tjedan cjeloživotnog učenja

Odgovor na problem neusklađenosti između obrazovanja mladih i odraslih

Više o

Program za cjeloživotno učenje

,

obrazovanje

Agencija za obrazovanje odraslih u suradnji s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i športa te ustanovama i ostalim partnerima organizira Tjedan cjeloživotnog učenja od 28. rujna do 2. listopada u cijeloj Republici Hrvatskoj pod sloganom Dodaj znanje iskustvu! kako bi naglasila važnost i povezanost obrazovanja kao učinkovite mjere za smanjenje nezaposlenosti i ostvarenja trajne zapošljivosti. Time će se još jedanput promovirati i senzibilizirati javnost za cjeloživotno učenje i istaknuti važnost provedbe obrazovnih kampanja i društveno odgovornih projekata i aktivnosti.

Ovogodišnjem Tjednu priključile su se brojne mjerodavne ustanove s različitim djelokrugom rada, čime je potvrđeno prepoznavanje važnosti obrazovanja tijekom cijelog života. Cjelokupni program obilježavanja Tjedna možete vidjeti na internetskoj stranici www.cjelozivotno-ucenje.hr, i to u kategoriji Tjedan cjeloživotnog učenja, potkategorija Programi.

Što je cjeloživotno učenje?

Koncept cjeloživotnog učenja zamisao je usustavljivanja učenja u svim životnim razdobljima (od rane mladosti do starosti) i u svim oblicima u kojima se ostvaruje (formalno, neformalno i informalno). Učenje je pritom kontinuirani proces u kojem su rezultati i motiviranost pojedinca za učenje u određenom životnom razdoblju uvjetovani znanjem, navikama i iskustvima učenja stečenima u mlađoj životnoj dobi. Uz koncept cjeloživotnog učenja najčešće se vezuju ciljevi ekonomske prirode, primjerice postizanje veće konkurentnosti i trajne zapošljivosti. S druge strane ne smiju se zanemariti jednako važni ciljevi koji pridonose aktivnijoj ulozi pojedinca u društvu. Ti su ciljevi poticanje društvene uključenosti, razvoj aktivnoga građanstva te razvijanje individualnih potencijala pojedinaca.

Pojam cjeloživotno učenje često se zamjenjuje izrazom cjeloživotno obrazovanje, no važno je istaknuti da ta dva pojma nisu istoznačna. Obrazovanje obuhvaća samo organizirano učenje, a učenje je širi koncept koji uključuje i nenamjerno, neorganizirano i spontano stjecanje znanja te se može provoditi cijeli život. U devedesetima se u Europi afirmira cjeloživotno učenje kao politika koja odgovara na probleme ekonomske krize i povećane nezaposlenosti (Žiljak, 2005). U tom razdoblju pomiče se fokus s obrazovanja, koje je institucionalizirani i organizirani proces, na cjeloživotno učenje, koje uključuje sve oblike učenja u svim životnim okolnostima.

Koncept cjeloživotnog učenja, razvijen u šezdesetim godinama prošlog stoljeća, odgovor je na problem neusklađenosti između obrazovanja mladih i odraslih (Pastuović, 1999.). Usredotočenost tradicionalne pedagogije na probleme osnovnoškolskog odgoja i općeg obrazovanja djece te andragogije na obrazovanje odraslih, rezultirali su nedostatkom teorije koja bi integrirala spoznaje o obrazovanju i učenju kroz sva životna razdoblja. Takvo stanje pogodovalo je razvitku teorije i koncepta cjeloživotnog učenja kao integriranog pristupa proučavanju učenja kao trajnog procesa.

U proteklih četrdeset godina cjeloživotno učenje se od početne ideje razvilo u dominantno načelo i orijentaciju razvoja brojnih nacionalnih obrazovnih sustava. Njegova važnost ističe se u nizu međunarodnih akcijskih planova, deklaracija, dokumenata i konferencija (primjerice Deklaracija UNESCO-ove konferencije: Poziv na akciju Sofija, Memorandum Europske komisije o cjeloživotnom učenju, ostali dokumenti Europske komisije: Stvaranje jedinstvenog europskog prostora cjeloživotnog učenja, Nikada nije prekasno za učenje, Akcijski plan za obrazovanje odraslih: Uvijek je dobro vrijeme za učenje, i drugi ). Hrvatska ne zaostaje za ovim trendom te je uključivanjem cjeloživotnog učenja u strateške dokumente iz područja obrazovanja (primjerice Bijeli dokument o hrvatskom obrazovanju, Plan razvoja sustava odgoja i obrazovanja 2005.-2010., Strategija obrazovanja odraslih, Deklaraciji o znanju HAZU-a) postalo osnovno načelo razvitka hrvatskoga obrazovnog sustava.

 

25.09.2009. 14:22:54
Novi komentar
nužno
nužno