« Biznis
objavljeno prije 7 godina i 3 mjeseca
STVARNO?

Tel Aviv – raj za start-upove na Sredozemnom moru

Nigdje na svijetu nema toliko mladih poduzetnika u usporedbi sa stanovištvom kao u izraelskom gradu Tel Avivu. Što to tu metropolu na Sredozemnom moru čini tako atraktivnom za osnivače tvrtki?

Tel Aviv je privlačan mladim poduzetnicima
Tel Aviv je privlačan mladim poduzetnicima (Arhiva)
Više o

Tel Aviv

,

startup

Unatoč 30 stupnjeva u hladu, oni se moraju koncentrirati na važne stvari - osnivači oko 400 Start-upova koji na DLD inovacijskom festivalu u Tel Avivu susreću potencijalne investitore. Taj dvodnevni festival s konferencijom koja slijedi nakon njega važi kao jedan od najvažnijih start-up događaja godine u Izraelu.

Nimrod Israely je jedan od tih malih poduzetnika koji na festivalu prezentiraju svoje start-upove i tamo žele ostvariti važne kontakte. Taj Izraelac je razvio jednu metodu za farmere koji ne žele koristiti kemijska sredstva za uništavanje štetočina. Njegovo poduzeće "Bioseed" se koncentriralo na prirodna sredstva u poljoprivredi.

Ključna uloga u tehnološkom svijetu

Za njega kao malog poduzetnika u poljoprivrednoj branši ta zemlja nudi mnoge prednosti: "Naša zemlja je veoma mala. Ako želim razgovarati s farmerima kako bih dobio povratnu informaciju o proizvodu, onda jednostavno mogu otići tamo. Ako svoj proizvod želi dalje razviti, onda se ponovno odvezem u grad u moj laboratorij. Ovdje se svugdje brzo stiže", kaže Nimrod Israely. 

Ta zemlja koja leži na obalama Sredozemnog mora je iznjedrila već mnoge uspješne tvrtke. Najpoznatija je ona koja je razvila ICQ, ponudu za chatanje, odnosno čavrljanje putem Interneta. Iz Izraela je i Mobileye, jedan softver za automobila koja voze bez vozača, a baziran na kamerama. No, najkasnije otkad je Google kupio navigacijski softver Waze za više od milijardu dolara, ta zemlja je zabilježena na mapi većih investitora i poduzeća. Mnogi koncerni iz SAD-a su svoje istraživačke odjele premjestili u Izrael. Tako Intel u Izraelu daje razviti svoje procesore, Microsoft svoj operacijski sustav, a čak i u čitaču za elektronske knjige, Amazoneovom Kindleu, je programski softver iz Izraela. 

"The nation of innovation" (Nacija inovacije) - tako Eli Cohen, izraelski ministar za gospodarstvo i industriju, ponosno naziva svoju zemlju. "Izrael se u protekla dva desetljeća jako promijenio. Prije su u svijetu veoma važna bila naftna i poduzeća koja su crpila plin. Danas su tehnološka poduzeća ta koja su najrelevantnija", uvjeren je Eli Cohen. U tom novom tehnološkom svijetu Izrael igra ključnu ulogu, ističe Cohen.

Aplikacija iz Izraela pobjednik na natjecanju DW-a

Prema riječima malog poduzetnika i sudionika DLD inovacijskog festivala Hanana Lipskina, nije slučajno što se prije svega start-upovi osnivaju u tehnološkom sektoru. Izrael je razvio jednu vojsku koja od mladih žena i muškaraca pravi vrhunske stručnjake na polju cyber sigurnosti. "Mnogi osnivači dolaze iz tehničkog odjela izraelske vojske i stoga sa sobom donose dosta know-howa. A kako naša zemlja nema prirodnih resursa, moramo početi s onim što donosimo sa sobom", kaže Hanan Lipskin.

On je zajedno s Doronom Yaakobijem razvio aplikaciju za smartphone "Keepers". Taj program otkriva upitne i zlorabeće poruke u socijalnim medijima i na aplikacijama poput Facebookovog Messengera, WhatsAppa, Snapchata ili Instagrama na smartphoneu jednog djeteta. Ukoliko se djetetu prijeti, roditelje se odmah alarmira. Sa svojom idejom su Hanan Lipskin i Doron Yaakobi uvjerili žiri natjecanja Deutsche Wellea za najbolje start-upove #Startmeup. Ta mala poduzeća su se prethodno mogla jednim videom u trajanju od 30 sekundi prijaviti na natječaj putem Facebook stranice DW Digital. Nagrada je iznosila 2.000 eura.

Brza dostupnost lokacija i know-how vojske su dio uspjeha start-upova u Tel Avivu. No, Yossi Vardi, tehnološki guru, investitor i politički savjetnik koji je u svom životu osnovao oko 60 poduzeća je siguran da se iza tog uspjeha krije nešto više. "U Izraelu je sastavni dio kulture jednostavno iskušati stvari i pokušati pritom imati uspjeh i prije svega stvoriti nešto vlastito. U tome se razlikujemo kad su druge zemlje u pitanju", kaže Vardi. No, kako bi se imalo uspjeha na duge staze, osnivači u Izraelu moraju gledati izvan okvira njihove "silicijske doline" te osvojiti tržišta u Aziji, SAD-u ili Europi. Jer Izrael kao "meka" start-upova je sa svojih blizu osam milijuna stanovnika kao tržište relativno malen. 

Piše: Daniela Späth, Yalda Zarbakch/DW
11.09.2017. 08:01:00
Novi komentar
nužno
nužno