objavljeno 23.06.2021. 08:01:00
PITANJE

Svuda su baterije - kamo s njima?

Svakim novim uređajem u naš život u pravilu dođe i - još jedan potrošač baterija. Velike baterije kao za električne automobile se isplati reciklirati, ali je politička volja reciklirati - gotovo sve

Baterija na sve strane
Baterija na sve strane (Arhiva)

Alexander Schwarz pokazuje vozaču šlepera kako da unazad doveze teret na mjesto iskrcaja. Neupućeni će teško otkriti što se nalazi u dovezenim teškim sivim bačvama naslaganim na paletama, ali Schwarz je direktor proizvodnje tako da nam objašnjava kako i zelena traka na bačvama ima svoje značenje: "To nam šalje jedna mušterija. Zelena traka znači da su to miješane baterije iz kućne upotrebe."

On je jedan od četrdesetak suradnika tvrtke Redux u Bremerhavenu koja je specijalizirana za reciklažu kućanskih i baterija iz uređaja. Kaže nam kako kroz njihov pogon prođe oko 10.000 tona starih baterija - a ako znamo kako jedna "obična" AA baterija teži oko 25 grama, možemo si samo zamisliti koliko je to more baterija.

Detlef Schmeer i Martin Reichstein upravljaju ovim pogonom i u svom uredu na drugom katu nam objašnjavaju kako su im "obične" baterije glavni posao: "To čini oko 90% naše prerade", kaže nam Reichstein. Schmeer dodaje: "A i od tih baterija iz uređaja su opet oko 80% 'obične obične' baterije, dakle one za jednokratnu uporabu stare, alkalne tehnologije. To se još uvijek najviše troši."

Nisu više jako, ali jesu opasne

Nekad su takve baterije sadržavale i mnogo žive i kadmija tako da je bio zločin tako nešto tek baciti u okoliš. Danas su nešto bezopasnije, rade se uglavnom od manganovog dioksida i nekog oblika gdje je cink. Ali niti to nije dobro tek baciti u kantu, a to već odavno nisu jedine baterije koje se mogu kupiti. Tu su i nikal-metal-hibridna baterija koja se može nadopunjavati, a još su kvalitetnije litij-ionske baterije. No to su i  sićušne baterije u satovima i malenim uređajima, nešto veće su u mobitelima i prijenosnim računalima. U njima su dragocjene sirovine kao što su kobalt, nikal, bakar i litij - ali do tih baterija ponekad nije lako doći u uređaju.

Makar mnogi znaju kako baterije ne treba bacati kao da su običan kućni otpad, još uvijek ih čitava gomila završava baš tako. Matthias Buchert je u ekološkom institutu u Darmstadtu prije tri godine za EU radio studiju o količini koja se tu reciklira: "2019. smo utvrdili kako se sakuplja i onda reciklira 52,22% baterija iz kućanskih uređaja. To je bilo blago povećanje od godina prije toga", kaže nam i upozorava kako to nipošto nije dobro. Jer to znači da gotovo svaka druga baterija završi u običnom smeću. "Tu se još mora nešto učiniti da bi se ta kvota povećala."

Litij-ionske svi hoće...

Pogotovo kod litij-ionskih baterija jer posljednji europski propisi potječu još iz 2006. kad takvih baterija praktično još nije niti bilo. A baš one sadrže dragocjene sirovine kao što je kobalt, a obzirom da su takve baterije i u električnim automobilima i biciklima, njih će biti sve više.

I u pogonu za reciklažu se raduju pošiljci takvih baterija: "Od njih kod nas nastaje fini prah koji sadrži litij i kobalt. To se onda može i dobro prodati", kaže nam Schmeer. Ne čudi da reciklaža baš takvih baterija zanima i "veliku industriju": VW ili Tesla ulažu milijarde u reciklažu tih baterija. Ali s "običnima" ne žele imati nikakvog posla.

Jer kako nam objašnjava Schmeer, reciklaža običnih baterija se zapravo - uopće ne isplati. "Mi dobivamo novac od sustava kaucije, time pokrivamo naše troškove." Dakle to je novac koji plaća proizvođač, odnosno kupac baterija. Ali kad je riječ o sirovinama, tu nema računice: "Kad bi to davali nekome da termički izdvoji cink, na kraju bi to još morali plaćati iz svog džepa", kažu nam u Reduxu.

(Europski) papir trpi sve

Kad nema ekonomske računice - a očito je da baterije štete okolišu, onda to mora biti politička volja da više običnih baterija dođe u reciklažu. Tu Europska komisija već ima velikih planova: želi već za devet godina, do 2030. odrediti kako mora biti reciklirano 95% "običnih" baterija, a kod litijevih već do 2025. bi to trebala biti kvota od 25%, do 2030. onda 70%, kaže nam Buchert.

S 52% i u Njemačkoj gdje u gotovo svakoj samoposluzi stoji i kutija za takve stare baterije - na 95% u devet godina? To je svakako lakše napisati - i za to dići ruku u Europskom parlamentu nego provesti u život. Jer i baterija u našim životima ima sve više.

U tvrtki za reciklažu u Bremerhavenu sliježu ramenima: "Tehnički smo sposobni učiniti još više", kažu nam. Ali već su i sad na granici kapaciteta, a treba im se onda i isplatiti proširenje pogona. Drugim riječima: to sve netko treba i platiti kad se reciklaža zapravo ne isplati. Kako sve to organizirati da bi se provela odluka političara?

Za velike rasprave u Reduxu nemaju vremena: stigao je novi kamion s još mnogo sivih i teških bačvi.

Piše: Godehard Weyerer/DW
23.06.2021. 08:01:00
http://m.metro-portal.hr/svuda-su-baterije-kamo-s-njima/132752/