Svjetska turneja Martina Luthera
Gotovo 500 godina nakon reformacije, Martin Luther je još uvijek vrlo uspješan veleposlanik svojih ideja. Naravno da ne mislimo na "originalnog" Luthera, već na Playmobilovu figuricu koja je postala hit na Facebooku
Kada je početkom veljače 2015. Playmobilova figura Martina Luthera i službeno ugledala svjetlo dana, cijela prva serija od 34.000 primjeraka rasprodana je u samo 72 sata. U međuvremenu je mali plastični reformator (visok 7,5 centimetara) postao najprodavaniji artikl u asortimanu njemačkog proizvođača igračaka. Već je prodano nevjerojatnih 400.000 primjeraka. Taj uspjeh je iznenadio i bolje poznavatelja prilika u branši, a boom je nastavljen i na društvenim mrežama.
O razlozima uspjeha se može samo nagađati. Lutherova reformacija iz 1517. te posljedice nastanka protestantske vjere bili su sigurno veliki povijesni događaji. Potaknuti reformacijom, brojne vjerske, društvene i političke norme su dobro "pretresene" i otvorena su vrata novom dobu. Taj događaj Evangelička crkva još od 2008. ciljnim promotivnim mjerama želi vratiti u fokus javnosti. Iduće godine bi se, kako je planirano, na prigodan način trebalo proslaviti pola milenija reformacije. Sve je to valjda doprinijelo porastu popularnosti Luthera - i kao figure.
Popularan i na Facebooku
Za tako dobru prodaju Lutherovih figura Playmobil možda treba zahvaliti i skupini utemeljenoj na Facebooku "Unterwegs mit Luther" ("Na putu s Lutherom"). Privatnu inicijativu je utemeljio evangelički đakon Andreas Sommer. Njega je svojedobno počeo oduševljavati "originalni" Luther. "Luther je čovjek slobodnog uma, on je govorio o onome što ga je smetalo. On je znao reći i ono što se tada nije rado sušalo. Luther je bio hrabar, odvažan čovjek." Legendaran je njegov govor pred carom i crkvom tijekom Reichstaga u Wormsu. Umjesto da opozove svoje teze, on je rekao: "Stojim ovdje i ne mogu drugačije." Kao kršćanin, i Sommer pokušava živjeti u skladu s načelima svoga uzora, kaže on za DW.
Osim toga, Sommera je prošle godine dodatno oduševio i Playmobilov Luther - za njega je to simpatična ideja, idealan način za prezentiranje "šarolikog evangeličkog života u Njemačkoj i svijetu". Sommer stalno sa sobom nosi svog malog reformatora i postavlja ga pred zanimljive kulise, fotografira ga i te snimke postavlja na svoj profil na Facebooku.
Sommer je svoje poznanike, za koje je znao da posjeduju također figuricu Luthera, zamolio da učine isto. "Na Facebooku sam utemeljio grupu s ljudima koji, baš kao i ja, rade sa simbolima, i onda se sve brzo počelo razvijati." Mnogi od njih volonterski pomažu u crkvenim zajednicama, to su ljudi iz svih dobnih skupina, priča đakon, koji se ponajviše angažira u radu s mladima i djecom.
Luther po svijetu
Skupina na Facebooku ne prezentira malog Luthera samo na klasičnim lokacijama na kojima je djelovao reformator. Vrlo brzo nakon početka akcije u Njemačku su počele stizati fotografije sa svih krajeva svijeta. Luther ispred Brandenburških vrata, Luther na sportskom turniru, Luther za doručkom između žemlji i marmelade, a odnedavno i Luther na Sjevernom polu, Luther u Španjolskoj, Luther u Africi.
Svatko može sam odabrati svoju osobnu postaju putovanja s Lutherom, bez obzira radilo se o poslu, slobodnom vremenu ili godišnjem odmoru. I na taj način su Luther i duh reformacije prisutni i danas, naglašava Andreas Sommer. Osim toga, fotografiranje Luthera uvijek je i prilika za zanimljive razgovore s prolaznicima, pa i o vjeri.
Simbolika
U oko odmah upada da izgled mini-reformatora nema veze s poznatim Lutherovim portretima. Figura ima tipično Playmobilovo okruglo lice. Nema karakterističnog četvrtastog Lutherovog lica, a i kosa je preduga. Ljude to očito ne smeta. "To je jednostavno simbol", kaže Sommer. "On predstavlja Martina Luthera s kojim sam ja u društvu kao kršćanin". Možda je Lutherova figura i nešto poput znaka: "Ja sam kršćanin", pretpostavlja Sommer, jer ta informacija inače nikome ne stoji na čelu. Osim fotografija, Sommer u međuvremenu na drugoj stranici na Facebooku objavljuje i informacije o raznim priredbama, o tekstovima o Lutheru, reformaciji i teološkim temama.
Nije to crkvena ideja...
Iako se rekordno dobro prodaje, figura nije dio službenog asortimana Playmobila. Radi se o posebnoj seriji. To je bila ideja Kongresnog i turističkog centra u Nürnbergu (CTZ). On je 2012. imao uspjeha s Playmobilovim figurama slikara Dürera. Serija s Lutherovim figurama, čija je produkcija koordinirana s predstavnicima Evangeličke crkve, umnogome je nadmašila tadašnji uspjeh. Njemačka centrala za turizam, koja se od 2008. bavi turističkom promocijom evangeličke reformacijske dekade, Lutherovu figuru koristi kao globalnog veleposlanika za Godinu reformacije 2017.
Novi komentar