« Život
objavljeno prije 13 godina i 3 mjeseca
KONZUMERIZAM NA STEROIDIMA

Skriveni trikovi kojima trgovci vama manipuliraju

Hipermarketi su nama potrošačima davno obavili rat, a da mi toga nismo ni svjesni. Njihove metode su prepredene, a cilj je istrebljenje zadnje lipe iz naših lisnica

Fotografija vijesti
Više o

potrošnja

,

novac

,

gospodarska kriza

,

ušteda novca

,

trgovine

,

hipermarketi

Davno su prošla vremena malih kvartovskih dućana u kojima ako se nađu tri osobe istovremenom nastaje nesnosna gužva, a došlo je doba gigantski hipermarketa koji se međusobno natječu za vašu naklonost.

Pošto je tržište nemilosrdno i velika je konkurencija trgovine moraju konstantno smišljati inovativna rješenja kako bi ostali pri vrhu, te zadržali postojeću ali i privukli novu klijentelu. U toj nemilosrdnoj borbi ne biraju se sredstva i obična kupovina namirnica postaje rat do posljednjeg čovjeka.

Kao i u svim vojnim sukobima primjenjuje se psihološko ratovanje, angažiraju se velike marketinške tvrtke koje već godinama revno istražuju i pronalaze nove načine kako vas natjerati da kupujete sve više i više. Ne samo da ste svakodnevno bombardirani pomno isplaniranom propagandom, leci, jumbo plakati, reklame u svim medijima, nego niste sigurni ni kada pokleknete i odlučite ući baš u njihovu trgovinu. Tek tada počinje prava manipulacija.

Donosimo vam neke od skrivenih taktika, te potencijalnih opasnosti koje vrebaju na vas u svakom hipermarketu današnjice.

Zasjeda odmah na ulazu

Ako mislite da je izgled hipermarketa odabran nasumično, grdno se varate. Naime, raspored polica i proizvoda je rezultat dugogodišnjeg iskustva i pomno je isplaniran tako da se što lakše odvojite od vašeg novca. Ulazi su strateški pozicionirani tako da morate što duže ostati u trgovini kako biste kupili što više. Odmah nakon što ste ušli naići ćete na proizvode koji vas jednostavno zovu da trošite, poput toplih i mirisnih pekarskih proizvoda, ili prekrasnog cvijeća ili uredno poslaganog voća.

Trikovi sa cijenama

Mnoge trgovine posežu za jednostavnim trikovima koji su tu da trošite vaš teško zarađeni novac. "Kupite 2, treći je besplatan" je jedna od taktika kojoj se teško odolijeva. Prema nekim istraživanjima kupci kupuju 30 posto više proizvode ako su na njima brojevi ili natpisi "Akcija". Oni su u startu jeftiniji od ostalih, a kupci kako bi uštedjeli kupuju više takvih proizvoda, što ustvari i nije neka štednja jer u konačnici kupe više nego što su namjeravali. Isti princip se odnosi na cijene koje nisu zaokružene.

Ako se dva proizvoda nalaze jedan pored drugoga vaše zanimanje će privući proizvod koji je jeftiniji. Primjerice, dvije kutije čaja se nalaze jedna kraj druge, jedna košta 4,99, a druga 5,50 kuna, koju ćete prvo uočiti? Ovu koja košta "4 kune", a zanemarit ćete ovu koja je skuplja za "jednu kunu". Čisti trik.

Na kraju gondole čeka vas potrošački raj

Ako mislite da se proizvod nasumično stavljaju na police, opet se grdno varate. Isto kako postoje VIP mjesta na stadionima ili kazalištima tako postoje povlaštene police u trgovinama. Proizvođači odvajaju velike novce kako bi njihovi proizvodi zauzeli što bolje i uočljivije mjesto u trgovinama.

"Naše istraživanje pokazalo je da će ljudi za 30 posto prije kupiti proizvode na kraju ili početku ormara s policama nego one koji se nalaze u samoj sredini" tvrdi dr. Brian Wansink sa sveučilišta Cornell, a kao razlog je naveo da je u našoj prirodi da smatramo kako se na kraju nalazi bolja prilika za kupovinu.

U razini očiju

Kako se proizvođači bore za poziciju na ormarima, tako se žestoko bore i za same police, a opet je razlog ljudska psihologija. Naime, proizvođači ratuju za police koje se nalaze na sredini, u razini očiju, jer je u ljudskoj navici da gledaju ravno ispred sebe i na taj način trgovci osiguravaju da ćete prvo uočiti te proizvode. Na toj pozicije se najčešće nalaze najskuplji proizvodi u ponudi, a što su proizvodi udaljeniji od sredine to su jeftiniji i „lošije kvalitete", odnosno nisu od renomiranih proizvođača.

Utjecaj na mališane

Sljedeći put kada uđete u neki hipermarket obratite pažnju na proizvode koji su namijenjeni djeci i gdje se nalaze. U ovom slučaju na djelu je obrnuta psihologija nego na gornjem primjeru, najskuplji proizvodi se nalaze u razini očiju, ali ne vas, nego vašeg djeteta. Cilj je privući pogled vašeg mališana kako bi se kod njega razvila želja baš za tim proizvodom, pa tako se žitne pahuljice sa popularnim likovima iz crtića ili filmova za djecu nalaze na najnižim policama kako bi bile nadohvat ruke maloj djeci. Isto se odnosi na čokoladice i žvakaće gume na blagajnama.

Narezana hrana

Također, u službi otimanja vašeg novca, je već narezana hrana koja je spremna za što bržu upotrebu, od narezanih suhomesnatih proizvoda, pa sve do filetiranog mesa. Takvi proizvodi su višestruko skuplji od cijelih namirnica za koje se morate potruditi prije upotrebe. Samo usporedite cijenu vakumirane i već narezane salame i cijenu iste koja je u jednom komadu, ili cijenu pilećih prsa sa cijenom cijelog pileta.

05.11.2011. 11:18:28
Novi komentar
nužno
nužno