« Kultura
objavljeno prije 3 godine i 8 mjeseci
INTERVJU

Sakralna plastika Vitolda Košira

Proces lijevanja u broncu beskrajno je uzbudljiv - miris rastaljenog bakra, olova i kositra i zvuk vatre iz velike peći strahovito su impresivni

Vitold Košir
Vitold Košir (Miroslav Pelikan)
Više o

kiparstvo

,

intervju

,

Miroslav Pelikan

,

Vitold Košir

Suvremeni hrvatski likovni umjetnik, akademski kipar Vitold Košir (akademski je glazbenik i gorljivi sokolar) autor je iznimnog skulptorskog opusa, izlagao je na mnogim zapaženim samostalnim izložbama u domovini i svijetu.

Kreator je također i sakralnog opusa.

Gospodine Košir, autor ste kompleksnog kiparskog opusa. Također ste izradili i niz skulptura sa sakralnom tematikom. Ostvarujete sakralne teme na specifičan način. Izdvajamo izložbu Glagoljska misa.

- Leoš Janaček komponirao je toliko moćno, toliko inztenzivno djelo da sam imao potrebu izraditi cijelu crkvu u kojoj bi se to djelo smjestilo. Snaga te glazbe navela me da upotrijebim željezo i izradim niz brutalnih skulptura koje su u galeriji stvarale elemente crkve - oltar, rozetu, stupove. Fotografija uz tekst snimljena je u Galeriji umjetnina u Splitu. Glagoljaški brevijar dio je tog postava, a ogromni komadi željeza zaliveni u beton imaju daleku asocijaciju na glagoljsko pismo.

Posebice se ističe Vaš spomenik biskupu Martinu Borkoviću.

- Arhitekt Darko Stresec nosioc je idejnog rješenja spomenika. Bili smo fascinirani dječakom koji je rođen krajem 16. stoljeća u Domagoviću kraj Jastrebarskog tokom života stigao biti i general pavlinskog reda i zagrebački biskup i banski namjesnik. Brončani spomenik postavljen je na trgu u njegovom rodnom mjestu. Odlučili smo se za lik koji pršti energijom i odlučnošću.

Proces lijevanja u broncu beskrajno je uzbudljiv. Miris rastaljenog bakra, olova i kositra i zvuk vatre iz velike peći strahovito su impresivni. Ideja da se na vatri rastali metal, ulije u kalup i stvori novi oblik - oruđe, nakit, oružje ili skulpturu - predstavlja sam osvit ljudske civilizacije.

Osorska trilogija?

- Berislav Šipuš i Boris Papandopulo za glazbeni festival Osorske večeri na poticaj Danijela Marušića komponirali su i kao dirigenti Simfonijskog orkestra Hrvatske radio-televizije - čiji sam kao violist član - praizveli djela nastala na napjeve otoka Cresa. Sve tri praizvedbe HRT je snimio i kada je odlučeno da se objedine i izdaju u formi DVD-a dobio sam poticaj da napravim skulpture s motivima tih napjeva. Dao sam sve od sebe da se osjeti snaga i drevnost otočke glazbe i suvremen pristup kompozitora. Fotografije Osorskog requiema, Osorskog plača i Osorskog misterija nalaze se na coveru tog vrlo raskošnog izdanja.

Spomenimo i Partituru posvećenu Marinu Držiću i njegovom sviranju orgulja u crkvi

- Izložba u Dubrovačkoj palači Sponza bila je posvećena onim djelima Marina Držića koja su tokom vremena nestala.

Vratili smo u skulptoralni život urotnička pisma poslana Cosimu Mediciju, tekstove nestale komedije Pomet, osmrtnicu iz Venecije u kojoj je preminuo, a kako je radio kao orguljaš u dubrovačkoj katedrali izvjesno je i da je po tadašnjem običaju i komponirao djela koja je sam i izvodio. Tako je nastala velika partitura koja u grafizmima koristi neume, tadašnji oblik notnog zapisa.

Piše: Miroslav Pelikan
15.03.2021. 08:31:00
Novi komentar
nužno
nužno