« Kultura
objavljeno prije 4 godine i 10 mjeseci
INTERVJU

Razgovor u povodu – akademski kipar Lovre Jakšić

Figure Lovre Jakšića skrivaju dio lica kako bi umjetnik neke emocije sakrio i dopustio da se interpretiraju na više načina te pojačao dozu mističnosti

Lovre Jakšić
Lovre Jakšić (Miroslav Pelikan)
Više o

kiparstvo

,

intervju

,

Miroslav Pelikan

,

Lovre Jakšić

Lovre Jakšić, akademski kipar, pripadnik je mlađe, nadolazeće generacije hrvatskih likovnih umjetnika, no, već s opsežnim i složenim opusom.

GOSPODINE JAKŠIĆ, PRIPADATE MLAĐOJ GENERACIJI HRVATSKIH LIKOVNIH UMJETNIKA, AKADEMSKI STE KIPAR. ŠTO ŽELITE POSTIĆI U SVOM RADU, ŠTO ŽELITE DOSEGNUTI?

Jedan sam od rijetkih kipara mlađe generacije koji se uhvatio u koštac s kamenom. Taj materijal me izrazito privlači te u svakom svom radu želim istražiti sve mogućnosti koje mi kamen daje. Svaka nova skulptura je jedan novi korak naprijed u odnosu na vlastito sazrijevanje i u odnosu na istraživane materije. Želim ponuditi nešto novo u starom materijalu.

KAMEN JE VJEČAN PRATITELJ KIPARA. ŠTO VI PRONALAZITE TAKO PRIVLAČNO U KAMENU?

Prvo bi želio naglasiti da mislim da je kamen izabrao mene, ne ja njega. Ipak sam ja rođen u ambijentu u kojem je kamen sastavni dio naše svakodnevnice, ali i duge prošlosti. U mojoj obitelji kamen se obrađuje od 1903. godine, a ono što mene najviše privlači u tom plemenitom materijalu je njegova kompleksnost koja se manifestira kroz slojevite transformacije. Počevši od njegovog pojavljivanja u prirodi kao tvrdog i surovog elementa čija je vizualna pojava uvjetovana atmosferilijama, pa sve do neiscrpnih mogućnosti koje se ljudskom intervencijom mogu primijeniti na njegovoj površini i obliku. To se svakako može uočiti i u mojim radovima gdje upravo ta površina kreira jednu jako zanimljivu vizualnu pojavu i igru svjetlosti kroz sukobljavanje dvaju suprotnih tretmana na kamenu. Sukob se stvara s jedne strane od glatkih, nježnih, fino brušenih dijelova a sa druge strane nepravilno lomljenih, istučenih, rustičnih ploha koji zajedno postaju likovno melodični u jednoj harmoničnoj cjelini

SKLONI STE FIGURATIVNOM IZRAZU

Svakako jesam, taj poriv naspram figure, liku ili pak bilo kakvom figurativnom elementu se rađa pri samom početku. Modeliranje u glini je moj prvi korak u kojemu brzim pokretima stvaram. Pri tom oblikovanju proizlaze različite likovne forme koje modeliranjem vodim u pravcu ljudske figure. Možda taj poriv proizlazi upravo iz temelja i poštovanja naspram tradicionalne skulpture.

FIGURE SKRIVAJU DIO LICA.

Da, kako bi neke emocije sakrio i dopustio da se interpretiraju na više načina te pojačao dozu mističnosti.

REALIZIRALI STE NIZ SKULPTURA. ŠTO JE ZA VAS NAJVAŽNIJE U RADU?

Iznimno mi je bitan kvalitetan kontinuitet u radu. Kompletna posvećenost koja dovodi do dobrih rezultata. Svaki umjetnik ima uspona i padova, kreativnih i nekreativnih perioda zato je bitno ustrajati. Također, mislim da je potrebno imati i dozu one dječje radoznalosti i neopterećenosti kako bi se zadržala kreativnost na što boljoj razini.

KAKO ODABIRETE MOTIV I KAKO MU PRISTUPATE?

Različiti su pristupi u odabiru motiva, često mi je želja napraviti određeni ciklus pa ga razrađujem s ciljem. To je slučaj s anđelom, jer je tema vrlo atraktivana kroz cijelu povijest umjetnosti, a i mene jako intrigira. Međutim, ponekad nova likovna rješenja definiram kroz improvizaciju u već spomenutom procesu modeliranja gline. Zanos u brzom oblikovanju gline i njezina lakoća izmjene oblika dopušta transformaciju motiva, krenem od portreta te pokreti ruku stvore detalj koji prepoznam kao zanimljivi segment te ga dalje nadograđujem. Inače, jedan od vrlo čestih motiva su vertikalne ženske figure te razne glave koje izgledaju kao maske ekspresivnih izraza. Jedan od posljednjih novih motiva su skulpture mačaka koje mislim da sam uspio prevesti u svoj kiparski rukopis.

S KOJOM VRSTOM KAMENA NAJBOLJE SURAĐUJETE ?

Najbolje surađujem sa našim bijelim bračkim kamenom koji je po tipu vapnenac to su najčešće „Veselje" i „Sv.Petar". Oni su kompaktni, čvrsti a ipak lako obradivi. Upravo zbog te svoje bjeline volumen skulpture je čitkiji i izraženiji.

Naravno da me kao kipara izrazito privlače i druge vrste kamena, kao što su mramor iz Carrare, zatim Sivec (kao nas često zvan Prilep) iz Makedonije.

U zadnje vrijeme radio sam i u norveškom mramoru „Midnight sun" koji je dosta drugačiji od našeg kamena u boji i strukturi. Njegove linije su mi postale bitan detalj skulpture kao na primjer žensko tijelo dobilo je naglašeni pokret ili pak odjevni predmet. Ponekad teško mogu odoliti poludragom kamenu Lapis lazuli, pa sam napravio nekoliko skulpturica i u ovom kamenu, a od milja iz zovem „džepne".

ŠTO MISLITE O SUVREMENOM KIPARSTVU ?

Po mojim radovima može se vidjeti da njegujem neke od karakteristika modernog kiparstva kao na primjer forma, volumen, tekstura i ostali likovni elementi. Međutim, u suvremenom kiparstvu u nekim slučajevima je to kompletno anulirano. Osobno više preferiram kad se koncept i likovna estetika objedine i smatram da sada jako puno umjetnika u svijetu na taj način stvaraju remek dijela.

ŠTO JE NOVO U ATELIJERU?

Upravo radim na jednom klasičnom portretu po narudžbi, riječ je o bisti prvog predsjednika za naručitelja iz Australije. Često imam narudžbe takvog tipa jer uspješno prenosim karakter osobe u kamen, što nije lagan zadatak. Uz njega pripremam i seriju portreta nekih vrlo zanimljivih likova, moglo bi se reći i vrlo mističnih.

PLANOVI, IZLOŽBE, MONOGRAFIJE, SPOMENICI?

U pripremi je samostalna izložba koja će biti na otoku Braču. Nakon toga želja mi je preseliti izložbu u Split ili Zagreb. Također u procesu dogovora je jedan javan spomenik, ali o tome možemo nekom drugom prilikom kad započnem s realizacijom istog. 

Piše: Miroslav Pelikan
04.07.2019. 10:01:00
Novi komentar
nužno
nužno