Otkrijte tajno značenje najčešćih fraza u oglasima za posao
Donosimo vam kratki vodič pomoću kojeg ćete odmah prepoznati što neka tvrtka doista traži od vas kao potencijalnog zaposlenika
Osim ako kojim slučajem niste jedni od onih koji su posao pronašli odmah po završetku obrazovanja i cijeli život ostali na istom radnom mjestu, prije ili poslije svatko od nas mora se suočiti s pregledavanjem oglasa za posao. Bez obzira tražite li posao u turizmu, poljoprivredi, administraciji ili IT sektoru, velika većina tih oglasa zbog korištenja uvijek istih riječi i izraza sliče kao jaje jajetu. Donosimo vam kratki vodič pomoću kojeg ćete odmah prepoznati što neka tvrtka doista traži od vas kao potencijalnog zaposlenika te bez ikakvih iluzija krenuti u mukotrpan proces prijave za njega.
Za početak, krenimo s jednim jednostavnim primjerom oglasa kakvih su stranice za traženje posla prepune:
Vidina avlija d.o.o. traži djelatnike koji će se pridružiti našem mladom i ambicioznom timu. Od potencijalnih se kandidata prije svega očekuje spremnost na učenje i usvajanje novih znanja, kao i visoka razina samoinicijativnosti i fleksibilnosti. Idealni će kandidat biti osoba željna novih izazova i timski radnik. Ispunjavate li sve navedene uvjete, a tražite angažman u progresivnoj tvrtki sa stimulativnim primanjima i mogućnošću napredovanja, javite nam se.
Zvuči sasvim uobičajeno i legitimno, zar ne? Pogledajmo što ovi pojmovi zapravo znače.
Prva stvar koja vam odmah treba upaliti sve crvene lampice je fraza da se radi o mladom i ambicioznom timu. U teoriji zvuči super (tko ne bi želio raditi u takvoj firmi?), ali u našoj hrvatskoj praksi to uglavnom podrazumijeva da tvrtka zapošljava mlade ljude bez iskustva, koji su spremni raditi u vrlo lošim uvjetima. Takva radna snaga uglavnom radi za mizernu plaću, uz pregršt prekovremenih sati, a često ih se tjednima ili mjesecima zavlači i sa isplatom plaće. Konačno, na prvi znak bilo kakve pobune bivaju zamijenjeni kao na pokretnoj traci nekim novim naivnim klincima.
Jedna od stvari kojoj je na prvu doista teško prigovoriti jest spremnost na učenje i usvajanje novih znanja. Na kraju krajeva, to mora značiti da je poslodavac spreman vas neiskusne priučiti svim finim suptilnostima i trikovima posla, a sve što vi trebate jest biti vrijedni, upijati nova znanja kao spužvica i još za to primati plaću. Zvuči kao ostvarenje sna, zar ne? Nažalost, tomu nije tako. U najbolju ruku će vam se dogoditi da je ova fraza spomenuta u oglasu za posao „čisto da nešto piše", a u najgorem ćete kući nositi nekoliko kilograma knjiga, časopisa ili spisa koje ćete morati proučavati u svoje slobodno vrijeme, i to potpuno bez naknade. Ukoliko se ipak ispostavi da ste jedni od onih „sretnika" kojima poslodavac plaća dodatno obrazovanje i usavršavanje, znajte da će to biti isključivo pod uvjetom da potpišete kako ćete „do smrti" biti njihov zaposlenik ili vratiti sve što su uložili u vas, i to sa rubno lihvarskim kamatama.
Malo je kojem tražitelju posla potpuno jasno što bi točno samoinicijativnost i fleksibilnost trebali podrazumijevati, ali vašem potencijalnom budućem šefu ovo su omiljene riječi, i to s vrlo dobrim razlogom. Ima li što bolje od vođenja firme na način da svojim zaposlenicima uopće ne kažete što zapravo očekujete od njih, ali s druge strane ih redovito pred svima glasno kritizirate kad ne naprave ono što (niste) tražili? Budite sigurni da će vaš nadređeni vrlo rado primiti apsolutno sve zasluge za dobro obavljen posao, dok će istovremeno „biti na sastanku" kad bude trebalo rješavati posljedice njegovih grešaka, poput ljutitih klijenata ili iznerviranih kupaca.
Postoji li danas uopće oglas za posao koji ne traži timskog radnika? Nema veze što ćete voziti kamion, biti kondukter u tramvaju, prodajni predstavnik po kućama ili radnik na svjetioniku, morate znati funkcionirati u timu ili za vas nema mjesta u okrutnom poslovnom svijetu. Kao i u slučaju iznad, budite spremni da će „vođa tima" (nimalo pretenciozan naziv) u slučaju uspjeha pokupiti sve zasluge, dok će bez problema tražiti vašu osobnu odgovornost i glavu na pladnju ukoliko se stvari ne odviju kako bi trebale, opravdavajući to onom anegdotom o čvrstoći lanca i najslabijoj karici.
Jeste li ikada vidjeli da netko svoju tvrtku opisuje kao srednje uspješnu, s osiguranom pozicijom na sigurnom i mirnom tržištu, s ambicijama koje ne idu dalje od toga da osigura sebi i svojim radnicima pristojan život? Naravno da niste, budući da takve tvrtke ne postoje, barem ako je vjerovati oglasima. Naime, sve firme koje traže nove ljude su „ambiciozne", „progresivne", „u usponu" i opjevane drugim junačkim epitetima, dok ljudi koje traže nužno onda moraju biti isti takvi.
Konačno, nipošto ne smijemo zaboraviti i stimulativna primanja te mogućnost napredovanja. Ima li boljeg načina da radniku opravdate plaću od 2500 kuna za radno vrijeme od 200 sati tjedno, ali i potencijalnom šansom da će jednom u sljedećih 30 godina gotovo sigurno biti promoviran iz „sanitarnog tehničara" u „višeg sanitarnog tehničara"? I naravno, gazda neće propustiti pohvaliti se prosječnim godišnjim povećanjem plaće od vrtoglavih 20 posto. Nažalost, ono što će „zaboraviti" jest spomenuti da se to odnosi isključivo na njega, a ne i njegove radnike.
Poruka oglasa za posao u doba recesije više je nego jasna - budite obrazovani, visoko kvalificirani, sa stručnim i društvenim vještinama kojih se ne bi posramio niti jedan premijer bogate države te širite tu energiju i na svoje kolege, a vaš će trud biti nagrađen plaćom dvostruko nižom od one prosječne i osjećajem dubokog ciničnog prijezira prema životu i svijetu. Dobro nam došli!
Novi komentar