« Kultura
objavljeno prije 10 godina i 2 mjeseca
GOTOVO JE?

Novine samo u digitalnom obliku?

Korištenje medija se drastično mijenja, cijela branša se nalazi u krizi. Naš reporter Rainer Traube je boravio na Sveučilištu Duke (SAD) i osjetio ogroman pritisak koji vlada u američkim medijskim kućama

Hoće li novine opstati?
Hoće li novine opstati? (FreeDigitalPhotos)
Više o

novine

,

budućnost

,

tiskana izdanja

"Svi mi na ovom dugom putu idemo u nepoznato." Philip Bennett, direktor DeWitt Wallace centra za medije i demokraciju na Sveučilištu Duke u Sjevernoj Karolini (SAD) pozdravljajući prisutne odmah jasno kaže: "Branša je u potrazi za svojom budućnošću ili točnije rečeno, u potrazi je za modelima koji će joj omogućiti da preživi." Bennett je dugo vremena bio jedna od vodećih ličnosti u listu Washington Post i zna da je odlučujuće pitanje 'kako dobiti novac, koji upravo gubimo?'. On pri tome prije svega misli na velike, stare institucije novinarstva. Ako želimo dobiti odgovore, moramo dakle otići u Washington i New York.

Upozorenje za sve

New York Times Tower se uzdiže 300 stotine metara iznad grada - transparentni stup od stakla, željeza, keramike i aluminija. Na jednom od katova gdje su smještene redakcije, na pola puta između Midtown Manhattana i neba, ovaj list je svojim mnogobrojnim dobitnicima Pulitzerove nagrade posvetio jedan počasni zid na kojem se nalaze uokvirena sjećanja na 100 godina konstantnih vrhunskih novinarskih dostignuća. No, digitalni svijet se više ne da uokviriti. "Treba nam više korisnika interneta kako bismo kompenzirali gubitak čitatelja tiskanog izdanja", kaže Lydia Polgreen, zamjenica urednice redakcije za vanjsku politiku New York Timesa. Na Philipa Bennetta to djeluje kao eho. Lydia priča kako je kao dopisnica za područje Azije i Afrike otkrila ogromnu ulogu koju imaju društveni mediji i to u vremenu kada se u sjedištu New York Timesa u New Yorku na temu Twitter odmahivalo rukom.

"Mi novinari u budućnosti moramo izgraditi vlastitu bazu čitatelja, drugačije ne ide." Ona ukazuje da u međuvremenu više korisnika sadržaje Timesa prati preko mobilnih uređaja nego preko kompjutera.

U međuvremenu je NYT uzor kada je riječ o digitalnom preokretu u klasičnim tiskanim medijima. Neslužbeni "Innovation Report" (izvještaj o inovativnosti) u branši je postao znak upozorenja za sve koji se još nisu oprostili od istina starog medijskog svijeta. Jedan mladi Timesov tim propisao je svojoj matičnoj kući strategiju davanja prednosti digitalnim izdanjima. Ta strategija glasi: „Digitalna produkcija i distribucija moraju imati prioritet i to bez obzira na ograničenja novina. Posljednji korak je da se postojeće digitalno izdanje samo 'prepakira' za sutrašnje tiskano izdanje." Dosadašnje "sveto" tiskano izdanje trebalo bi igrati još samo sporednu ulogu. Facebook zamjenjuje kiosk u kojem se mogu kupiti novine.

Pejzaž u tranziciji

Nekoliko blokova dalje prema jugu i Greg Veis intenzivno razmišlja o tome kako u 21. vijeku spasiti jedan tradicionalni list. The New Republic je jedan politički i kulturni magazin, ljevičarsko-liberalni koji se bavi istraživačkim novinarstvom i koji je odskočna daska za mnoge novinare. Mali redakcijski tim Republica je znatno mlađi od svojih čitatelja i zna da će budućnost ovisiti od digitalnog nastupa. "Mora nam poći za rukom da pronađemo vlastiti ton, vlastito raspoloženje."

Jedini s tiskanim izdanjem

Naš izlet se pokazuje kao putovanje kroz pejzaž koji je u tranziciji. Upravo bi bogatstvo koje je Jeff Bezos stekao s Amazonom na digitalnom tržištu trebalo spasiti veliki, stari Washington Post, nakon godina strmoglavog pada. Karin Brulliard iz redakcije za vanjsku politiku potvrđuje da ekipa konačno gleda naprijed. Njoj je također jasno da nestaje klasično poslovanje s oglasima, da rastu gubici i da još nitko nema rješenje.

Kratko nakon našeg posjeta listu Washington Post branšu je iznenadio Facebook: broj korisnika se povećao na 1,35 milijardi, prodaja reklama cvjeta. Za to postoji i jak razlog: preko 30 posto odraslih u SAD-u vijesti u međuvremenu pronalaze na Facebooku. To je potencijal koji klasične informativne medije sve više stavlja pod pritisak. U uredu u New Yorku nam pokazuju jedan zid koji zajednički oblikuju svi zaposleni (naziv: Napiši nešto!). Lijepa metafora: svaki pojedinac se s onim što je napisao stapa sa cjelokupnim, velikim, zajedničkim grafitom. To je potpuna suprotnost usamljenim Pulitzerovim herojima koji su uokvireni gore u tornju.

Jedna od pogodnosti koje ja kao 'medijski kolega' na Sveučilištu Duke mogu podijeliti sa studentima je dnevni primjerak New York Timesa. Svaki dan ga uzmem i čitam za vrijeme doručka ili ručka. U jednom trenutku sam zapazio dok sam se kao Europljanin borio s neobičnim izduženim formatom novina da sam u prostoriji jedini koji čita tiskano izdanje lista - ostatak je čitao na MacBooksu, tabletu, pametnom telefonu. Nikada se nisam osjećao starije
.

Piše: Rainer Traube / zi
18.11.2014. 15:19:07
Novi komentar
nužno
nužno