Kletve na internetu završavaju - smijehom
Njezina je osnovna uloga stvaranje humorne situacije, odnosno osjećaja neskladnosti, proturječnosti ili nepodudarnosti
Kletva izrečena u internetskim žanrovima pojavljuje se čak u više od 90 posto slučajeva u obliku takozvane ludičke kletve, tj. one izrečene u šali i bez vjerovanja u magijsku moć riječi, ističe autor istraživanja Željko Predojević s Filozofskog fakulteta Sveučilište Komenski u Bratislavi.
Njezina je osnovna uloga stvaranje humorne situacije, odnosno osjećaja neskladnosti, proturječnosti ili nepodudarnosti, kaže se i dodaje da ona skoro u potpunosti gubi prvotnu magijsku funkciju i želju izricatelja da nekoga stigne zlo, odnosno njezina je magijska uloga deritualizirana.
Istraživanje je bilo usmjereno na korisničke profile mrežne stranice Mudrolije s Twittera, gdje je autor izabrao 44 primjera u kojima se pojavljuje kletva. Samo tri od njih pojavile su se u obliku ozbiljne, tradicionalne kletve. To su dabogda crkli od ciroze i ti i tvoja jetra, jer su se borili srce i mozak, dabogda bio zdrav, bogat i nepoznat i volim te al crkni.
Svi ostali primjeri, njih 41, imali su oblik "ludičke" kletve, poput: dabogda ti trebala k'o punjač za android ili dabogda nas sve u životu žuljali samo kamenčići na obali mora!.
Autor navodi i primjere parafraze aforizma Tanka je linija između ljubavi i mržnje na način ludičke kletve. On tada glasi: Tanka je linija između dabogda crkla ako ti se javim i javiću se pa nek crknem ili Tanka je linija između 'volim te' i 'crko dabogda'.
Ludička kletva nastala je po uzoru na ozbiljnu, tj. u njoj se prepoznaju slični tematsko-motivski sadržaji poput ljubavnih odnosa, srdžbe, zavisti i sl., ali i tipovi kletvi, poput djevojačke koja čini četvrtinu korpusa, a javlja se i jedan primjer majčine kletve.
Iako autor napominje da uzorak kletvi možda nije primjenjiv na druge objave, te se također ograđuje u pogledu određenja rodnih odnosa onih koji šalju "kletvu", ipak potvrđuje "stereotipno mišljenje" da žene češće kunu nego muškarci.
Sve u svemu, iskustvo Mudrolija s Twittera kaže da kada na internetu nekome želite zlo, ono se najčešće pretvara u humoristično iskustvo.
Novi komentar