« Hi-tech
objavljeno prije 1 godinu i 5 mjeseci
COOL

Kad ste zadnji puta ugledali zvijezde u svom gradu?

Koje sve probleme donosi svjetlosno zagađenje i kako u velikim gradovima vidjeti i fotografirati noćnu vizuru neba?

Fotografija vijesti
Fotografija vijesti (Huawei)
Više o

Zvijezde

,

Mjesec

,

Huawei

Svjetlosno onečišćenje je problem koji se javlja u urbanim područjima zbog prekomjerne i nepravilne upotrebe umjetne rasvjete. To ima ozbiljne posljedice ne samo za ljudsko zdravlje, već i za prirodu i okoliš. Jedna od glavnih posljedica svjetlosnog onečišćenja je da otežava promatranje zvijezda i Mjeseca na gradskim urbanim zonama. Kada je nebo osvijetljeno prekomjernom umjetnom rasvjetom, stvara se svjetlosna zagađenost koja smanjuje vidljivost astronomska tijela. Gradska svjetla emitiraju puno svjetla prema gore i boje neba tako da postaje svjetlije, čak i noću. Ovaj fenomen poznat je kao "neba koja svijetle". Prekomjerna svjetlost ometa našu sposobnost promatranja zvijezda i Mjeseca jer su njihovi slabi svjetlosni signali zamaskirani ili potpuno zasjenjeni svjetlima iz gradskih središta. Kao rezultat toga, gradski stanovnici često nemaju priliku uživati u spektakularnom pogledu na zvijezde i Mjesec koji je moguć na ruralnim područjima s manje svjetlosnog onečišćenja. Astronomski entuzijasti, profesionalni astronomi i astrofotografi također trpe zbog smanjene vidljivosti i kvalitete svojih promatranja.

Svjetlosno onečišćenje također ima i druge negativne posljedice. Utječe na životinjski i biljni svijet, remetivši njihove prirodne obrasce ponašanja. Noćne životinje koje se oslanjaju na tamu za lov, navigaciju i komunikaciju postaju zbunjene i dezorijentirane zbog svjetlosnog onečišćenja. Ptice se mogu izgubiti tijekom migracije, a insekti privučeni svjetlom umiru zbog iscrpljenosti ili zbog neprirodnih promjena u ekosustavima. Svjetlosno onečišćenje također troši velike količine električne energije, što ima negativan utjecaj na okoliš i pridonosi emisiji stakleničkih plinova i globalnom zatopljenju. Osim toga, prekomjerna upotreba umjetne rasvjete nepotrebno troši resurse i povećava račune za električnu energiju. Kako bismo smanjili svjetlosno onečišćenje i ponovno stekli mogućnost da vidimo zvijezde i Mjesec u gradskim urbanim zonama, potrebno je poduzeti odgovarajuće mjere. To može uključivati ​​upotrebu efikasnih i usmjerenih rasvjetnih tijela koja svjetlost usmjeravaju prema dolje, umjesto prema gore. Također je važno ograničiti količinu rasvjete koja se koristi noću i koristiti svjetla koja emitiraju manje štetnih valnih duljina. Dodatno, edukacija stanovništva o problemima svjetlosnog onečišćenja može potaknuti svijest o važnosti zaštite tamnog neba i očuvanja prirodne ljepote noćnog neba. Ovo može uključivati ​​osvjetljavanje gradova samo tamo gdje je potrebno, pravilno usmjeravanje rasvjete i promicanje energetski učinkovite rasvjete. Smanjenje svjetlosnog onečišćenja ne samo da će omogućiti ljudima da ponovno uživaju u pogledu na zvijezde i Mjesec, već će i poboljšati kvalitetu života, zaštititi okoliš i očuvati noćne ekosustave.

Umjetnost koja potiče na razmišljanje i akciju

Osim znanstvenika i generalnih predstavnika ekoloških udruga kao i izvršne vlasti, o problematici narušavanja vidljivosti noćnog neba progovara i umjetnički milje. Tako brojni kreativci diljem svijeta koriste različite medije i tehnike kako bi podigli svijest o svjetlosnom onečišćenju i potaknuli ljude na razmišljanje o njegovim posljedicama. Fotografi često koriste svoje vještine kako bi dokumentirali svjetlosno onečišćenje i prikazali njegove učinke na noćno nebo. Njihove fotografije mogu prikazivati ​​gradske pejzaže preplavljene svjetlima, kontrast između urbanih područja i tamnih ruralnih područja te kako to utječe na vidljivost zvijezda. Ove fotografije mogu biti snažan vizualni podsjetnik na štetu koju svjetlosno onečišćenje nanosi prirodi i potaknuti promjene u načinu korištenja rasvjete.

Umjetnici često stvaraju instalacije koje ilustriraju probleme svjetlosnog onečišćenja na fizički način. To mogu biti umjetnička djela koja simuliraju intenzivna gradska svjetla, ali i ona koja predstavljaju kontrast između tamnog neba i osvijetljenog grada. Takve instalacije potiču promatrače da razmisle o svojoj okolini i potaknu ih na promjenu. Video umjetnici koriste svoje vještine kako bi stvorili emotivne i dojmljive video radove koji prikazuju negativne posljedice svjetlosnog onečišćenja. Kombinirajući slike, zvukove i priče, ti radovi mogu prenijeti dublje razumijevanje problema i potaknuti promjene u našem odnosu prema svjetlu. Ulični umjetnici koriste grafiti, murali i druga umjetnička djela na javnim prostorima kako bi skrenuli pažnju na svjetlosno onečišćenje. Njihovi radovi mogu prikazivati ​​kontrast između svjetla i tame, poruke upozorenja ili pozive na akciju kako bi se smanjila upotreba nepotrebne rasvjete.

Uz moć i razne kanale preko kojih prenose emocije, informacije i ideje na jedinstven i kreativan način, umjetnici svojim radovima mogu potaknuti promjene u percepciji i ponašanju ljudi, te na taj način doprinose podizanju svijesti o svjetlosnom onečišćenju i potiču na akciju za zaštitu noćnog neba i očuvanje prirodne ljepote.

Mjesec kao prirodni satelit Zemlje pritom dobiva najviše prostora, poglavito u umjetničkim instalacijama koje prikazuju njegovu ljepotu i mistiku na različite načine. Na primjer, "Moon Museum" kao projekt, pokrenut je 1969. godine i bio je prvi umjetnički objekt koji je poslan na Mjesec. Umjetnici poput Andyja Warhola, Claesa Oldenburga, Roberta Rauschenberga i drugih stvorili su minijaturne umjetničke radove koji su zatim bili umetnuti u poseban keramički disk i postavljeni na američkom modulu Apollo 12. Iako nije javno izložen na Zemlji, ovaj projekt simbolizira povezivanje umjetnosti i svemira. Instalacija "Harvest Moon" (Mjesec žetve), stvorena od strane umjetnika Lity Sixsmith, koristi tehnologiju svjetla kako bi stvorila iluziju Mjeseca. Sastoji se od ogromnog sferičnog objekta koji je osvijetljen iznutra i prikazuje različite faze Mjeseca. Ova instalacija pruža posjetiteljima priliku da dožive vizualni spektakl i osjete mističnost Mjeseca. Navedene instalacije samo su neki od primjera umjetničkih radova koji prikazuju Mjesec na kreativan način. Svaka od njih ima svoj jedinstveni pristup i cilj, ali sve potiču promatrače na razmišljanje o Mjesecu kao simbolu i izvoru inspiracije.

Dodirnite Mjesec u centru Zagreba

Kako bi osvijestili problematiku svjetlosnog onečišćenja, ali i pružili stanovnicima Zagreba dodatnu vizualnu atrakciju, domaći autori uz potporu tehnološke tvrtke Huawei u samom centru Zagreba postaviti će svjetlosnu instalaciju „Touch the Moon" koje će pomoću projekcija na 5 metara velikoj replici ovog nebeskog tijela projicirati sve vizure noćnog neba. Autorsko djelo Kotaga Studia i novo medijskog umjetnika Branimira Štivića omogućiti će svim prolaznicima impresivan pogled na ovo fascinantno nebesko tijelo. Instalacija će biti postavljena u centru Zagreba na lokaciji Trg Mažuranića u periodu od 16. lipnja pa sve do 21. lipnja.

Uz Huawei P60 Pro dotaknite i fotografirajte Mjesec:

Uz impresivne mogućnosti, po nekim stručnjacima, najbolje mobilne kamere na svijetu, Huawei P60 Pro svojim značajkama svim korisnicima omogućava da zaista uhvate sve nevjerojatne vizure noćnog neba. Huawei P60 Pro briljira u snimanju fotografija super mjeseca i noćnog neba, zahvaljujući naprednoj tehnologiji kamere i značajkama posebno dizajniranim za poboljšanje fotografije pri slabom osvjetljenju. Kad je riječ o fotografiji super mjeseca, senzor visoke rezolucije Huawei P60 Pro i tehnologija optičke stabilizacije slike (OIS) rade zajedno kako bi pružili detaljne i oštre slike čak i u uvjetima slabog osvjetljenja. Velika veličina senzora omogućuje bolju osjetljivost na svjetlo, što rezultira smanjenim šumom i poboljšanom kvalitetom slike.

Za snimanje zadivljujućih detalja super mjeseca, P60 Pro nudi moćne mogućnosti zumiranja. S teleobjektivom i optičkim zumom možete se približiti mjesecu bez ugrožavanja kvalitete slike. Telefoto leća također ima koristi od optičke stabilizacije slike, osiguravajući stabilne snimke čak i kada je zumirana, što je osobito važno za snimanje zamršene mjesečeve površine. Osim toga, Huawei P60 Pro koristi svoje napredne AI algoritme za optimizaciju postavki kamere posebno za fotografiranje noćnog neba. AI prepoznaje slabo osvijetljeno okruženje i prilagođava parametre kao što su ekspozicija, ISO i brzina zatvarača u skladu s tim za snimanje dobro uravnoteženih i živih slika noćnog neba. Kako bi poboljšao cjelokupno iskustvo fotografiranja noćnog neba, P60 Pro nudi namjenski noćni način rada. Ovaj način rada koristi višestruku ekspoziciju i napredne tehnike obrade slike za hvatanje više svjetla i detalja u tamnim scenama. Značajno poboljšava vidljivost zvijezda, pojačava kontrast i smanjuje šum, što rezultira fotografijama noćnog neba koje oduzimaju dah.

O autoru:
Branimir Štivić (1991., Cerić) diplomirao je Nove Medije na ALU u Zagrebu (2021.) i Informacijsko i Programsko Inženjerstvo na Fakultetu Organizacije i Informatike u Varaždinu (2015.). U svojem umjetničkom radu bavi se zvučnim i svjetlosnim instalacijama, a/v performansom, živim filmom, expanded-cinema performansom, programiranom umjetnošću, umjetnom inteligencijom i zvukom za suvremeni ples. U recentnoj seriji radova istražuje fizikalnost LED piksela i cijenu korištenja nove tehnologije u suvremenoj umjetnosti te njezine implikacije na globalnu ekonomiju, ljudski rad i ekologiju. Surađivao je sa DB Indoš: Kuća ekstremnog muzičkog kazališta, u performansu "I:O:" i "Kužni Ifrit", te je izlagao na grupnim i samostalnim izložbama u Muzeju suvremene umjetnosti Zagreb, GMK, artKit Kibla,  Atelijeri Žitnjak, Lazareti, Šira, Prozori, Laubi, Pogonu jedinstva, Kazamatu, NMG@Praktika i Galeriji SC. U sklopu umjetničke rezidencije "on-the-fly" nastupio je u "Het Orgelpark" u Amstedramu, a izvodio je na festivalima Device_art 7.021, 25fps-a , Vector Hack,  ZEZ, SineLinea, Monoplay, Barutana te Sonica(@Cankarjev Dom). Kroz rezidenciju i suradnju ZEZxSonica festivala odabran je kao umjetnik SHAPE+ platforme. Sudjelovao je na Reassemble Lab: Weatherscapes laboratoriju u organizaciji FIBER festivala Amsterdam. Dobitnik umjetničke nagrade Zlatna Lubenica 7.0 2023. godine u Puli. 

13.06.2023. 09:01:00
Razgovor RSS komentara novi komentar ↓
  1. avatar
    armando
    13.06.2023. 09:59
    svaku vecer nemam svjetlosno zagadenje
  2. avatar
    Borko
    17.06.2023. 09:11
    U svom gradu - ne sećam se. Prošle godine na moru, sa mojom malom - svako veče. Iznajmio sam SUV pa smo svako veče išli na neka lepa mesta, u male restorane na obali, svuda po ostrvu. Baš je bilo lepo. Kod kuće je zagađenje preveliko.
Novi komentar
nužno
nužno