« Biznis
objavljeno prije 7 godina i 2 mjeseca
TRENDOVI

Građevinari otkrivaju crowdfunding

Financiranja građevinskih projekata po principu crowdfundinga su sve popularnija. Mali ulagači na taj način imaju prilike sudjelovati u građevinskoj renesansi koja vlada u Njemačkoj. No ni ti poslovi nisu bez rizika

Crowdfundingom do stana
Crowdfundingom do stana (Arhiva)
Više o

građevinari

,

crowdfunding

U sjevernonjemačkom Schwerinu se upravo temeljito renovira jedna stambena petokatnica: od podruma do krova. Troškovi projekta 4,5 milijuna eura. Stambena zajednica Schwerin, u potpunosti u vlasništvu grada, je u potrazi za sredstvima za ovaj projekt došla na, još uvijek neobičnu ideju: crowdfunding.

Dakle mnogo malih ulagača umjesto dva ili tri velika financijska nositelja projekta. Tako je Stambena zadruga brzo došla do dodatnih 800.000 eura. Stotinjak malih ulagača oročilo je svoje uloge na 13 mjeseci uz kamatu od 4 posto.

Privlačno i za „velike"

Ovaj mali primjer iz savezne pokrajine Mecklenburg-Vorpommern pokazuje tipičnu win-win situaciju: nositelj projekta je brzo i nekomplicirano došao do sredstava, a mali ulagači do kamata koje trenutno ne daje niti jedna komercijalna banka. Stoga ni ne čudi da je čarobna riječ „crowdfunding" jedna od glavnih tema na sajmu Expo Real koji se od 4. do 6. listopada održava u Münchenu. I online platforma Exporo.de, koja se specijalizirala za crowdfundnig projekte u sektoru stanogradnje, ima svoj štand na ovom sajmu. Šef ove platforme Julian Oertzen je uvjeren u uspjeh koncepta financiranja stambenih projekata kroz male ulagače. „Mnogi gradovi se nalaze pod pritiskom da brzo moraju stvoriti nove stanove i tu crowdfunding može pomoći", kaže Oertzen. Taj model je brzo prihvaćen: dosad je skupljeno preko 100 milijuna eura za projekte s nekretninama. U posao su ušli i veliki predstavnici branše poput trgovca nekretninama Engel&Völkers.

Povoljnije od banaka

No zašto je ideja crowdfundinga tako privlačna građevincima? Prije svega zato jer se radi o nebirokratskom i brzom načinu dolaska do kapitala. S druge strane je tu i neovisnost od banaka. Daniele Fuscà iz  SoHo Turley Development upravo u Mainzu s crowdfunding kapitalom gradi 35 novih stanova. „To mi je jeftinije nego da je projekt financirala neka banka", kaže Fuscà. Crowdfunding se pokazao i kao marketinški projekt. Tko okupi 200 ili 300 malih ulagača može biti siguran da će oni proširiti vijesti o projektu koji financiraju jer im je u interesu da on dobro prođe.

No da stvari mogu krenuti u drugom smjeru pokazuje i slučaj građevinskog projekta „Luvebelle" na berlinskom Tempelhofu. Tvrtka koja je gradila luksuzne stanove u prestižnom dijelu Berlina je početkom rujna prijavila stečaj. 286 sitnih ulagača vjerojatno nikada neće vidjeti svoj novac. Šef internetske crowdfunding platforme Zinsland Carl von Strechow je bio „potpuno iznenađen" stečajem ove građevinske tvrtke. No: „Sto postotne sigurnosti kod građevinskih projekata nema", kaže von Strechow.

Stručnjaci ionako ulagačima preporučaju da svoj kapitala podijele na više fondova. „Širenje ulaganja ne više građevinskih projekata znači i smanjenje rizika", smatra Julian Oertzen iz Exporoa.

Piše: Anja Steinbuch/DW
05.10.2017. 08:01:00
Novi komentar
nužno
nužno