« Svijet
objavljeno prije 6 mjeseci i 27 dana
LAŽOV

Dirljive laži o Balkanu

Slučaj novinara koji je prevario najuglednije medije njemačkog govornog područja tema je kojom se oni i dalje intenzivno bave. Tako saznajemo da je Relotius lagao pišući i o navodnom susretu ratnih veterana u Sarajevu

Priča kao iz nekog drugog vremena
Priča kao iz nekog drugog vremena (Arhiva)
Više o

Claas Relotius

,

novine

,

laži

Potres koji je izazvao raskrinkavanje novinara Claasa Relotiusa na medijskoj sceni njemačkog govornog područja još uvijek traje. Koja god redakcije je s njim imala posla, počela je detaljno provjeravati sve što je on tu napisao i objavio. To uključuju i članke stare po nekoliko godina. Među njima su i mnogi ugledni švicarski mediji.

Tako ciriški Tagesanzeiger  piše: „Očigledno da je na Relotiusa nasjeo i bazelski list Tageswoche. Reportaža iz Sarajeva objavljena u travnju 2012. na dvije stranice pod naslovom Rat u glavi sadrži fiktivne dijelove. Relotius je navodno 2012. posjetio sastanak traumatiziranih ratnih veterana koji su se u Sarajevu našli 20 godina poslije rata.

Prema Claasu Relotiusu, sastanak je organizirao Centar za nenasilnu akciju. Ivana Franović, mirovna aktivistkinja te bosansko-hercegovačke nevladine organizacije, izjavila je za RTS da ne zna za takvu konferenciju. Također ne zna da je neka druga nevladinih organizacija organizirala ovakav događaj sa veteranima iz regije. U svakom slučaju, to je neistina, kaže Franović. Aktivistkinja za mir Velma Šarić iz Centra za istraživanje sukoba u Sarajevu također je, odgovarajući na upit novinara, izjavila da nikada nije čula za tu konferenciju balkanskih veterana.

Izmišljene priče

U svom tekstu Relotius citira i hrvatskog veterana Dušana Novakovića koji je navodno rekao da su vojnici na Kosovu igrali nogomet sa razbijenim lubanjama. Ali, ne zna se odakle Novaković to zna", piše Tagesnanzeiger i dodaje:

Tageswoche je od prosinca prestao s izlaženjem. A 2012., kada je ova reportaža objavljena, Urs Buess je bio jedan od odgovornih urednika i kaže: Ako šest godina kasnije saznate da je novinar izmislio reportažu, to je naravno neugodno. Članak je najvjerojatnije kupljen od agencije,od koje je Tageswoche otkupljivao priloge iz inozemstva. Prema kolegama postoji povjerenje. Vjerovali smo Relotiusu. Postoje određeni etički standardi kada se radi u novinarstvu", prenosi švicarski Tagesanzeiger.„Na Kosovu su se srpski vojnici borili protiv albanskih pobunjenika; Hrvati nisu sudjelovali u sukobu na Kosovu. Nije jasno ni postoje li ti protagonisti uopće. Tageswoche ih ne prikazuje na fotografiji. Često plačem u snu, a da to i ne primjetim, kaže srpski veteran Željko Vukelić. Nekima nedostaje ruka, drugima stopalo ili cijela noga. Oprezno klimnu glavom - ovako Relotius opisuje navodne učesnike konferencije.

Zatvorenik koji ne postoji

A list Neue Zürcher Zeitung am Sonntag (NZZ - Nove ciriške novine, nedjeljno izdanje) između ostalog piše o reportaži koju je objavio prije nekoliko godina, o jednom zatvoru u Norveškoj u kojoj Relotius spominje nepostojećeg zatvorenika i potom nastavlja:

„Drugi primjer potiče iz članka pod naslovom Oko za oko, krvi za krv o krvnoj osveti u Albaniji, objavljenom 9. prosinca 2012. Godine. U tom tekstu reporter prati navodnog predstavnika Nacionalnog odbora za pomirenje, albanske nevladine organizacije. Ovaj čovjek, tada star 43 godine, opisan je kao mrzovoljan momak koji nosi vunene džempere i gumene čizme, u tekstu se zove Jenva Baši.

Rezultat provjere kod Nacionalnog komiteta za pomirenje glasi da tamo nikada nije radio Jenva Baši. To potvrđuje Đin Marku, šef te albanske nevladine organizacije. Do sada nije bilo moguće potvrditi postojanje ni drugih protagonista u toj priči. Možda se to nikada neće ni desiti.

Laž do laži

Relotius je u razgovoru s urednicima uglednog njemačkog tjednika Der Spiegel objasnio da nisu falsificirani svi njegovi tekstovi. Koje priče su ispravne i koje nisu, najbolje zna on sam. Ali Relotius trenutno nije dostupan za NZZ am Sonntag.

Claas Relotius je prevario čitav sustav. I to ne samo od kada je postao uspješan. Na online stranici Hamburške škole novinarstva, čiji je student bio, između ostalog spominje da je radio za britanski, Guradian. A ovaj list je na zahtjev da provjeri tu informaciju odgovorio: Provjeravamo sve naše sisteme, ali zasada nemamo naznaka da je on ikada pisao ili radio za Guardian."Još jedna neistina u djelu Claasa Relotiusa", konstatuje NZZ am Zontag.

Nemački Die Welt u svom najnovijem izdanjudonosi tekst pod naslovom „Zašto je Spiegel sada poništio prvi falsificirani tekst?" Riječ je tekstu o američkom gradiću Fergus Falls u Minnesoti i njegovim stanovnicima. Od srijede popodne, od kada je u javnost iznio čitav slučaj, Spiegel intenzivno radi na rasvjetljavanju - i obećao je da će usprkos dokazanim lažima - svi tekstovi ovog novinara biti i dalje dostupni na ovom portalu, kako bi čitaoci mogli reagirati. Ovaj tekst je izuzetak, jer su to tako tražili stanovnici ovog gradića u SAD, prenosi Die Welt.

Donacije na privatni račun

Na ovom mjestu treba dodati i informaciju da je veleposlanik SAD u Njemačkoj Richard Grenell povodom slučaja Relotios kritizirao Spiegel, odnosno izrazio zabrinutost da „uredništvo ovog lista forsira antiamerikanizam". Na to je u javnom pismu Grenellu Spiegel odgovorio izvinjavajući se „zbog izmišljenih tekstova jednog svog novinara", ali je istovremeno odbacio optužbu da u tom mediju postoji „institucionalna predrasuda prema Sjedinjenim državama."

No to ni izbliza nije sve. U međuvremenu se saznalo da Relotius nije samo izmišljao ili kitio svoje priče. Kako piše Spiegel, javilo se više ljudi koji navode na osnovanu sumnju da je Relotius putem svog e-maila kod čitaoca bio pokrenuo donatorsku kampanju - i naveo ih da doniraju na njegov privatni račun. Povod je bila njegova reportaža o siročićima u Turskoj, kojima je Relotius navodno želio pomoći. U međuvremenu se sumnja u istinitost i tog teksta - a Spiegel je najavio da će protiv svog bivšeg novinara podnijeti krivičnu prijavu.

Piše: Dijana Roščić/DW
26.12.2018. 08:01:00
Novi komentar
nužno
nužno