Bolidi na kapaljku
Već je i kvalifikacijska utrka Formule 1 u Melboruneu pokazala: obzirom na silne nove propise ništa nije kao što je bilo
Aktualni i peterostruki svjetski prvak Sebastian Vettel će prvu utrku sezone Formule 1 ove nedjelje 16.3. početi tek sa 13. mjesta. Zapravo, da Valtteri Bottas u Williamsu nije bio kažnjen jednim startnim mjestom, bolid s brojem 1 - također novi propis označavanja vozila gdje vozilo svjetskog prvaka mora nositi taj broj, Vettel bi startao čak s 14. položaja. Posljednji put da ovaj njemački šampion nije bio među prvih deset se dogodilo još u rujnu 2012. godine.
Ali tu su novi propisi koji mnogi već nazivaju revolucijom u kraljevskoj disciplini automobilskog sporta. Najvažniji je svakako propis o još samo 100 kilograma benzina koliko bolidi smiju imati pa se tako niti utrka ne svodi samo na davanje "gasa do daske" jer se lako može dogoditi da takav vozač niti ne dospije do cilja.
Povrh toga, i u konstrukciji i aerodinamici vozila ima mnoštvo novih propisa. Proteklih godina pistama nije dominirao samo vozač Sebastian Vettel, nego je jednoglasna ocjena kako golema zasluga pripada i Adrianu Neweyu koji je bolide Red Bulla uvijek stvarao bolje nego itko drugi.
Šampioni moraju još naučiti voziti
Sad je sve drugačije: prednja krilca moraju biti kraća, auto mora ležati niže, više nema trika da ispušni plinovi "pušu u rep" automobila uvelike poboljšavajući aerodinamiku, nema vertikalnog stabilizatora ("Beam Wing") na repu... Samo zbog tih promjena u aerodinamici, stručnjaci smatraju da su automobili ove sezone slabiji za čak dvadesetak posto.
Ipak, novi timski kolega Vettela Daniel Ricciardo se uspio probiti na drugo mjesto, okružen na prvom i trećem mjestu sa dva Mercedes AMG-a. Pole Position je osvojio Lewis Hamilton, ali tko će biti pobjednik i prve utrke u Melborneu i čitave sezone - doista stoji u zvijezdama. Razlog tome nije samo novo bodovanje utrka, "kazneni" bodovi za prekršaje i činjenica da je posljednja utrka sezone, ona u Dubaiu svojevrsno finale gdje pobjednici dobivaju dvostruko više bodova. Jer glavna novina jest da se i vozači moraju naučiti voziti posve drugačiji auto gdje, čak i ako pritisnu papučicu gasa, to još nipošto ne znači da će bolid jurnuti naprijed.
Praktično više nije moguće da samo vozač može biti sposoban tako precizno računati potrošnju svog vozila kako bi s raspoloživim benzinom uopće mogao vidjeti ciljnu zastavicu suca. To je prepušteno računalu koje računa potrošnju benzinskog motora, šesterocilindričnog motora sa samo 1600 kubičnih centimetara (umjesto osmerocilindričnog s 2400 kubika) kojem pomažu dva elektromotora na pogonskim kotačima.
To onda zahtjeva i posve drugačiji način kočenja gdje se kinetička energija mora znati iskoristiti za stvaranje električne energije, jer ti elektromotori mogu odlučiti pobjednika. Samo oni bolidu mogu dati dodatnih 163 "konja".
Da li je to još uopće sport?
Povrh svega toga, eksperimenti nisu dozvoljeni i motori moraju biti potpuno pouzdani. Svaka momčad može u čitavoj sezoni samo pet puta promijeniti motor, prošle sezone je bilo osam. A ako mora ipak staviti i šesti motor, natjecatelj mora startati iz staze sa boksovima. Čak i zamjena ključnih dijelova, poput turbo-punjača se kažnjava lošijim položajem na startnoj poziciji, a i mjenjač mora biti izuzetno pouzdan. Dozvoljeno je samo četiri zamjenskih prijenosnika sile na kotače, svaki novi "košta" lošiji startni položaj.
Makar sve te promjene tjeraju na konstrukciju još štedljivijih automobila, nisu baš svi oduševljeni novim pravilima. Čak i dugogodišnji komentator utrka Formula 1 na postaji RTL Kai Ebel se žali kako niti njemu nisu baš jasna sva pravila.
Ali ono što ga najviše muči jest promjena prioriteta u ovom sportu: "Prije je bilo tako da se automobil napunio benzinom i vozač koji je bio najbrži je bio i pobjednik", smatra sportski novinar. A danas? Tu su mnogo više računala, kalkulacije i tehnička vještina koji zapravo odlučuju o pobjedniku. U svakom slučaju, već i obzirom na sve te novine jedva da je moguće reći kako je u ovoj sezoni netko favorit. Dobra vijest u svemu tome jest da će onda i na utrkama uvijek biti moguća iznenađenja.
Novi komentar