objavljeno 02.06.2025. 13:01:00
SAVJETI

Rabljena odjeća je sad čak "potraga za blagom"

"Vintage" odjeća zapravo nikad nije izašla iz mode. Ali s internetom je i taj trend poprimio druge razmjere. Što to staru odjeću čini tako privlačnima mladima?

Što se traži?
Što se traži? (Arhiva)

Potraga za posebnim komadima odjeće jedno je od najdražih hobija za Leonie. Ovu 27-godišnju studenticu modnog dizajna ne zanima toliko nove kolekcije modnih kuća, nego ciljano traži rabljene komade - ponajviše na internetu.
„To je poput digitalnog lova na blago", opisuje Leonie svoj pristup. Ključno je, kaže, upisati prave ključne riječi - i to na više jezika. Iskustvo joj govori kako je tako najlakše naći na neki neobičan komad - za Leonie pravi osjećaj euforije.

Rabljena odjeća u novom ruhu

Leonie nije usamljena u svojem oduševljenju vintage-modom. Posebno među mladima od 15 do 30 godina, tzv. generacijom Z, vintage je postao pravi mainstream. Rabljena odjeća oduvijek je bila dio mladenačke mode, kaže Elke Gaugele, profesorica mode i stilova na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču. No novost je način na koji se danas medijski prati.

Dok je nekad kupovina u secondhand dućanima značila probijanje kroz prenatrpane trgovine veoma često i neugodnog mirisa, već godinama procvat doživljava internetska trgovina takvom robom. Promjena imidža vidi se i u jeziku: umjesto "rabljeno" češće se koristi izraze poput „preloved" (voljeno prije) ili „vintage".

Prema definiciji, vintage odjeća stara je najmanje 20 godina - ali se ta granica na internetu često zanemaruje. Pod oznakom „vintage" mogu se naći i puno noviji komadi, često čak i rabljena „fast fashion" odjeća. Naziv „vintage" tim predmetima daje dojam ekskluzivnosti, a nerijetko i višu cijenu.

Što je tu toliko privlačno?

„Kupnja vintagea usko je povezana s mojom percepcijom same sebe", kaže modna novinarka i savjetnica za društvene mreže Valentina Herbort. Ona vodi Instagram-kanal o „najvažnijem iz mode i (pop)kulture" koji prati gotovo 70 tisuća ljudi. U središti pažnje joj je baš taj mladi naraštaj.

Valentina Herbort vidi trend vintagea prvenstveno kao odgovor u želji za individualnošću. „Generacija Z ima, zahvaljujući globalizaciji, znatno veći izbor u modi nego prethodni naraštaji. Iz toga proizlazi i težnja da se pronađe vlastiti, jedinstveni stil."

U digitalnom dobu u kojem se trendovi šire u stvarnom vremenu po čitavoj planeti, to uopće nije lako. „Svi gledamo iste serije, crpimo iste izvore inspiracije. Zato svi na kraju kupe iste 23 stvari u Zari - čak i ako je izbor puno širi. Gen Z to još teže podnosi od prethodnih naraštaja."

Želja za kvalitetom

Osim težnje za jedinstvenošću, Valentina Herbort naglašava i interes za sam proizvod. Više nego ikad prije, generacija Z pridaje važnost kvalitetnim materijalima. Nove traperice, primjerice, lošije su kvalitete. „Kad obučeš jedne stare i jedne nove, razlika se odmah osjeti. To je snažan prodajni argument: kupiti nešto bolje za manje novca."

I održivost te pošteni uvjeti proizvodnje često su važan kriterij prilikom kupovine. Industrija brze mode već se godinama suočava s kritikama zbog loših radnih uvjeta, malih plaća radnicima i onečišćenja okoliša. Vintage-trend je „promišljen odgovor generacije Z", smatra Elke Gaugele.

Vintage kao potrošačko dobro

Dati odjeći drugi život i tako uštedjeti resurse svakako je održivo. No istraživač trendova Eike Wenzel sumnja da se zbog vintage-trenda doista manje kupuje "fast fashion". „Vintage nije izlaz iz potrošačkog društva", kaže on.

To potvrđuje i pogled na društvene mreže: sa sviješću o održivosti nema mnogo veze kada vintage-entuzijasti otvaraju gomile paketa u tzv. „thrift hauls". Osim toga, ni vintage više nije bezvremenski koncept, nego podliježe modnim ciklusima kao i ostatak modne scene. Drugim riječima, nije moderno sve što je staro - mijenjaju se naglasci. Trenutno su u trendu stilovi „Y2K", moda iz 2000-ih - s nisko krojenim trapericama, puno šljokica i namjerno jeftinim izgledom. „Fast vintage" - moglo bi se reći? Eike Wenzel se slaže.

Više od trenda?

Unatoč svemu, Valentina Herbort smatra da je oduševljenje za vintage pozitivan pomak u pogledu održivosti. Sigurno ima onih koji uz vintage i dalje kupuju novu robu, kaže ona, ali to nije većina. „Vjerujem da smo u društvenom zaokretu. Ljudi prepoznaju prednosti kvalitetne rabljene odjeće i dugoročno se odlučuju za vintage umjesto brze mode."

Tome se nada i Sandra Calderon iz Kolumbije, koja putem svog Instagram-profila „Revancha Vintage" prodaje odabrane unikatne komade. I u njezinoj domovini mijenja se percepcija vintagea - više se ne doživljava kao stara roba, nego kao jedinstveni komadi s pričom. Osvrćući se na europsko tržište, kaže:

„Ima puno stvarno kvalitetne vintage-odjeće, ali su cijene dijelom prenapuhane - jer je to sada u trendu. Ponekad neki vintage-komad košta više nego nova roba. To je protivno ideji da bi vintage trebao biti pristupačna opcija."

Njezina vizija za budućnost glasi: „Vintage i rabljena odjeća ne bi smjeli biti samo trend, nego prvi izbor." Pogled u Leoniein ormar vjerojatno bi je razveselio - već je 90 posto ispunjen vintage-komadima.

Piše: Laetitia Glück/DW
02.06.2025. 13:01:00
http://m.metro-portal.hr/rabljena-odjeca-je-sad-cak-potraga-za-blagom/151888/