objavljeno 31.07.2008. 17:05:10
KORISNI SAVJETI VLASNICIMA AUTOMOBILA

Doktor ima ‘lijek’ za vaše probleme i dileme

Fotografija vijesti

GUŠI SE MEGANE 1.5 dCi

Imam Megane 1.5 dCi sa 82 KS iz sredine 2004., s kojim sam prešao 58.000 km. Do prije nekoliko mjeseci sve je bilo u redu, no otada počinju problemi. Najprije sam počeo osjećati vibracije kod nižih okretaja, a potom se to pogoršavalo. Motor je počeo lošije vuči i gušiti se kod dodavanja gasa, a odnedavno teško pali. Je li problem u gorivu ili nečemu drugome? Ivan S. iz Zagreba

DOKTOR: Kvaliteta goriva može utjecati na probleme koje navodite, no uzrok je vjerojatno u visokotlačnoj pumpi common-rail sustava, koju proizvodi Delphi (bivši Lucas). To je slaba strana ovog motora, koji je pouzdaniji u izvedbi sa 65 KS (ugrađuje se u Clio). Za locirenje problema potrebno je skinuti filtar goriva, u plastičnom kućištu uz pumpu, te iz njega izliti gorivo u posudu. Ako sadrži metalne strugotine (‘špene’), problem se iz visokotlačne pumpe proširio na spremnik goriva i brizgaljke. Sve potječe od trošenje bregastog prstena (zbog neodgovarajuće otvrdnutog - cementiranog sloja), koji preko valjčića aktivira dva klipa za tlačenje goriva. Gorivo sa strugotinom ide do brizgaljki i oštećuje ih, a preko povratnog voda ulazi u spremnik. Pumpu goriva je u pravilu moguće servisirati. Brizgaljke se kod manjeg oštećenja mogu servisirati, a kod većeg ih treba mijenjati. Potom je nužno očistiti spremnik i izmijeniti filtar goriva. Istodobno je preporučljivo izmijeniti zupčasti remen.

CITROËN XSARA NEMIRNA U LERU

Imam Citroën Xsaru 1.4 iz 1997. Povremeno se povećava broj okretaja u praznom hodu (iznad 2000 okr/min), nakon što se postigne radna temperatura. Što je uzrok? Postoji li senzor tlaka ispušnih plinova i gdje se nalazi? Površnim pogledom ne uočavam na ispušnoj grani ništa osim lambda-sonde. Mihovil K.

DOKTOR: Uzroke nemirnog rada i povećanja brzine vrtnje vašeg motora trebate tražiti u slaboj zabrtvljenosti usisnog kolektora, strujnim priključcima, osjetniku temperature, elektromotornom ventilu za podešavanje rada u praznom hodu i njegovom osjetniku te stanju, odnosno zaprljanosti leptirastog ventila (usisne zaklopke) i brizgalica.

Za početak bilo bi preporučljivo očistiti brizgalice i leptirasti ventil, no vašem je motoru, prije svega, nužan temeljit servis, uz mjerenje kompresije. Tlakovi u cilindrima ne bi smjeli niti manji od 10 bara. Ako je motor istrošen, tada najprije treba riješiti osnovnu mehaniku (‘polugeneralka’...), a tek potom ostalo. Senzor (osjetnik) tlaka ispušnih plinova ne postoji.

ULJE ZA TDI MOTORE

Nedavno sam kupio Volkswagen Golf 1.9 TDI iz 2004. sa 105 KS. Zanima me koje ulje u njega trebam koristiti, odnosno ima li među uljima na tržištu velike razlike? Čuo sam, naime, da za taj motor treba posebno ulje. Ivan Z.

DOKTOR: Za Volkswagenove motore s direktnim ubrizgavanjem po sustavu pumpa-brizgaljka (PDE - Pumpe-Düse Einheit) 1.4 TDI, 1.9 TDI i 2.0 TDI, u modelima Volkswagena, Škode i Seata, potrebno je koristiti motorno ulje nove generacije, po specifikaciji W 505.01. Možete rabiti bilo koje ulje na tržištu, uključujući Inino, koje zasigurno ima potrebnu kvalitetu.  Takvo ulje ima posebne antifrikcijske dodatke nužne radi održavanja trajnosti visoko opterećenih kontakata bregastog vratila i pumpnih elemenata. Ako se ne koristi to ulje, nakon određenog vremena doći će do trošenja. Inače, ulje 0W 30 je nešto rjeđe i stvara manje otpore od 0W 40. Cijena je proporcionalna s kvalitetom, a za većinu suvremenih dizel motora preporučljivo je ulje 5W 40. Ulja 0W... i 5W... su potpuno sintetična - 0W zadržava potrebna svojstva do -30°C, a 5W do -25°C.

IZMJENA ULJA U SERVO UREĐAJU

Nedavno sam kupio Ford Focus iz 2000. te me zanima je li potrebno mijenjati ulje u servouređaju upravljača. Naime, prethodni me vlasnik uvjerava da to nije potrebno, jer se u tvornici ugrađuje ulje koje traje cijelog vijeka automobila. Je li to u redu? Marko S.

DOKTOR: Iako je servouređaj upravljača u Focusu trajan i pouzdan, za razliku, primjerice, u starijim Opelima, za njegov dug vijek i ispravnost nužno je redovito održavanje, odnosno izmjena ulja. Sastoji se od hidrauličke pumpe s povratnim ventilom te hidrauličkog upravljačkog mehanizma. Glavni su mu dijelovi: zupčasta letva, tijelo letve, hidraulička komora te zupčanik volana s glavom za distribuciju. Potreban protok fluida ostvaruje se hidrauličkom pumpom s povratnim ventilom, koju remenom pokreće radilica motora. S vremenom se u njemu nakupe nečistoće, vlaga i metalna strugotina iz pumpe, koja uništava hidraulički mehanizam, te je preporučljiva izmjena ulja svake tri godine. Kod servisiranja mijenjaju se set brtvila, ležajevi i podloške, a na hidrauličkoj pumpi važno je provjeriti ispravnost tijela i rotora te se mijenjaju ležajevi, semerinzi, čahure nosača i brtvila.

LUPKANJE U STRAŽNJEM DIJELU A4

Na Audiju A4 iz 1997. imam problem: prilikom vožnje na neravnoj (lošoj) cesti dolazi do lupkanja negdje u stražnjem dijelu auta. Promijenio sam zadnje ležajeve koji su bili loši, ali “lupkanje” je ostalo. Je li to povezano s kotačem ili je greška u nečem drugom? Ivica M

DOKTOR: Problem je vjerojatno u gumenim osloncima stražnjeg ovjesa (selen blokovima), te vam preporučujemo odlazak u specijalizirani servis. No, kod Audija A4 (kao i kod A6 i Passata) najveći je problem u kuglastim zglobovima prednjeg ovjesa. Teško je locirati izvor lupanja te je potrebno detaljno pregledati cijelo podvozje, a nakon popravka treba podesiti geometriju prednjih i stražnjih kotača.

LUPA MOTOR SEAT ALTEE 1.9 TDI

Imam Seat Alteu 1.9 TDI iz 2003., s prijeđenih 59.000 km. U posljednjih nekoliko mjeseci iz motora se čuje metalno lupkanje, češće kad je motor zagrijan, nego kad je hladan. Radi li se o većem kvaru? Branimir V. iz Zagreba

DOKTOR: Problem je u hidrauličkim podizačima ventila, koji kod svih temperatura motora, koje izazivaju različita rastezanja dijelova razvodnog mehanizma, osiguravaju kontakt bregastog vratila i poluklackalica (bez zazora). U slučaju njihovih oštećenja nastaje zazor, koji izaziva lupkanje i štetno dinamičko opterećenje.

Uzrok može biti u grešci u izradi podizača, vožnji s manjkom ulja ili korištenju neodgovarajućeg ulja. U VW dizelašima koncepcije PD (pumpa-brizgaljka) treba koristiti potpuno sintetično motorno ulje specifikacije 505.01. Zbog potrošnje ulja, koja za taj motor iznosi 0,2 do 0,6 l/1000 km, potrebno ga je redovito kontrolirati. Trebat ćete izmijeniti hidropodizače, a tada je preporučljivo izmijeniti i zupčasti remen.

Piše: Čitateljima odgovara dr. Željko Marušić
31.07.2008. 17:05:10
http://m.metro-portal.hr/doktor-ima-lijek-za-vase-probleme-i-dileme/10392/